Spis treści
W tym artykule opisaliśmy już, czym są merge tagi i jak je stosować do tworzenia bardziej spersonalizowanych wiadomości.
Teraz pokażemy Ci, jak pracować z warunkowymi merge tagami i personalizować nie tylko imiona, nazwiska czy cechy indywidualne, lecz również jak spersonalizować całą treść wiadomości. Przykładowo, dzięki warunkowym merge tagom możesz wybrać, komu wyświetli się jaka treść, lub też czy w ogóle zostanie wyświetlona. Służą do tego warunki, za pomocą których możesz zdefiniować treści, które pokażą się konkretnym odbiorcom.
Warunki podstawowe IF, ELSE
Z warunku IF skorzystaj wtedy, kiedy będziesz chciał wyświetlić indywidualną treść, jeśli spełniony zostanie określony przez Ciebie warunek. Dodatkowo istnieje możliwość dodania alternatywnej treści, która wyświetli się jeśli żaden warunek nie zostanie spełniony.
*|IF:NAME|*
Ten tekst zobaczy odbiorca, jeśli podał on swoje imię.
*|END:IF|*
*|IF:NAME=Tomek|*
Ten tekst zobaczy odbiorca, jeśli ma na imię Tomek.
*|END:IF|*
Użyj ELSE, aby wyświetlić alternatywny tekst, jeżeli żaden z warunków nie zostanie spełniony.
*|IF:NAME|*
Witaj, *|NAME|*
*|ELSE:|*
Witaj!
*|END:IF|*
W tym przypadku, jeśli odbiorca podał swoje imię, zobaczy on tekst "Witaj, <jego imię>". Natomiast jeśli nie podał swojego imienia zobaczy tylko tekst "Witaj!"
Stosowanie ELSEIF
Mogą wystąpić sytuacje, w których istnieje więcej alternatywnych scenariuszy (wersji warunku). W takim przypadku można użyć notacji wzbogaconej o ELSEIF w następujący sposób:
*|IF:PLACE=Warszawa|*
Odwiedź Łazienki
*|ELSEIF:PLACE=Kraków|*
Odwiedź Wawel
*|ELSEIF:PLACE=Wrocław|*
Odwiedź rynek
*|ELSE:|*
Odwiedź jakieś ciekawe miejsce
*|END:IF|*
PLACE to pole niestandardowe dla konkretnego miejsca, w którym np. spotkaliśmy się kiedyś z kontaktami (i za pomocą tej informacji chcemy do nich dotrzeć/przypomnieć się).
Po "=" wpisujemy konkretną wartość w polu, z którym jest powiązana konkretna treść, która następuje, i która ma być wyświetlana kontaktowi z wartością przypisaną w polu.
Warunki negatywne
Istnieje możliwość wykorzystania również warunków negatywnych za pomocą wykrzyknika (!) oznaczającego negację:
*|IF:NAME!=Tomek|*
Ten tekst otrzyma odbiorca, który nie ma na imię Tomek.
*|ELSE:|*
Ten tekst otrzyma odbiorca, który podał jakiekolwiek imię.
*|END:IF|*
Najczęściej stosowane warunkowe merge tagi
Warunek oparty na płci
Przykład dla stosowania powitania zależnego od płci odbiorcy zaznaczonej w systemie:
*|IF:GENDER=male|*
Drogi Panie *|VOKATIV_S|*
*|ELSEIF:GENDER=female|*
Droga Pani *|VOKATIV_S|*
*|ELSE:|*
Witam,
*|END:IF|*
W tym przykładzie widzimy, że jeśli wiemy jaka jest płeć odbiorcy i jest to mężczyzna, w e-mailu pojawi się zwrot "Drogi Panie <nazwisko odbiorcy, np. Nowak>". W przypadku płci ustawionej jako żeńska pojawi się zwrot "Droga Pani <nazwisko odbiorcy, np. Nowak>", natomiast w przypadku nieznanej płci, użyty zostanie ogólny zwrot "Witam".
Warunki złożone
Możesz z łatwością łączyć warunki w celu stworzenia jeszcze bardziej spersonalizowanych wrażeń. Oto przykład, w którym interesuje nas głównie obecność nazwiska, następnie imienia, a jeśli nie posiadamy żadnej z tych informacji zwracamy się do odbiorcy w sposób ogólny:
*|IF:VOKATIV_S|*
*|IF:GENDER=male|*
Drogi Panie *|VOKATIV_S|*
*|ELSEIF:GENDER=female|*
Droga Pani *|VOKATIV_S|*
*|ELSE:|*
Witam,
*|END:IF|*
*|ELSEIF:VOKATIV|*
*|IF:GENDER=male|*
Hej, *|VOKATIV|*
*|ELSEIF:GENDER=female|*
Hej, *|VOKATIV|*
*|ELSE:|*
Witam,
*|END:IF|*
*|ELSE:|*
Witam,
*|END:IF|*
Przykładowo Asia, która nie podała swojego nazwiska, zobaczy w swoim e-mailu tekst "Hej, Asiu", zaś Jan Nowak, który podał swoje nazwisko, zobaczy w wiadomości "Drogi Panie Nowak".
Jeśli chcesz włożyć kod HTML do szablonu za pomocą merge tagu, który powinien być zapisany jako kod HTML a nie zwykły tekst, należy włożyć merge tag do nawiasów złożonych {}, tj. przykładowo {*|CUSTOMURL|*}.
❓
Jeśli masz pytania, napisz do nas na czacie lub na [email protected].