Przejdź do głównej zawartości

Testy A/B

Chcesz przed wysłaniem kampanii przetestować, który mail będzie miał lepsze wyniki? Tutaj dowiesz się, jak to zrobić.

Kateřina Irová avatar
Napisane przez Kateřina Irová
Zaktualizowano ponad 3 tygodnie temu

Zastanawiasz się, jaki wybrać temat wiadomości, nazwę nadawcy lub który rodzaj treści będzie najbardziej efektywny, aby przygotowywana kampania odniosła jak największy sukces? Decyzję może ułatwić tzw. A/B testowanie. Ecomail oferuje funkcję prostego A/B testowania tematu wiadomości, nazwy nadawcy, treści lub ich kombinacji.

Testy A/B

W tym artykule opisujemy:


1. Ustawienia kampanii

A/B testowanie kampanii ustawisz bezpośrednio podczas tworzenia kampanii.
Po zalogowaniu się do aplikacji kliknij przycisk Nowa kampania lub wybierz jedną z już utworzonych kampanii w menu pod zakładką Kampanie.

Wypełnij podstawowe informacje o kampanii, a w drugim kroku „Ustawienia” zaznacz opcję A/B testowanie kampanii. Pozwoli Ci to przejść do następnego kroku, który nosi nazwę „A/B test”.

W kolejnym kroku możesz ustawić kryteria samego A/B testu.
Masz możliwość przetestowania następujących elementów:

  • Temat kampanii

  • Nazwa nadawcy

  • Treść wiadomości

2. Możliwości testowania

Kampania testowana według tematu

Masz kilka pomysłów na temat wiadomości? Sprawdź, który przyniesie większy sukces wśród Twoich odbiorców.

Kampania testowana według nazwy nadawcy

Tutaj możesz przetestować, która wariant nazwy nadawcy jest bardziej lubiana przez Twoje kontakty.

Kampania testowana według treści szablonu

Również w przypadku treści szablonów możesz przygotować różne warianty i sprawdzić, która generuje więcej kliknięć.

Możliwe jest również testowanie dowolnych kombinacji wybranych opcji – na przykład tematu w połączeniu z nazwą nadawcy. Możesz przetestować także wszystkie trzy kryteria jednocześnie.

Wystarczy zaznaczyć wybrane warianty w ustawieniach kampanii:

3. Wybór zwycięskiej wersji

Gdy już wybierzesz, które elementy chcesz testować, wystarczy określić kryterium, według którego cały test zostanie oceniony.

Do wyboru masz współczynnik otwarć (Open rate) lub współczynnik kliknięć (CTR). Podaj też czas, po którym test zostanie zakończony. Następnie zwycięska wersja kampanii zostanie automatycznie wysłana.

⚠️ Zwycięska treść (szablona) zawsze jest wyznaczana na podstawie współczynnika kliknięć.

4. Ustawienia segmentu testowego

Jako ostatni krok, po prawej stronie ekranu, ustawisz wielkość segmentu testowego, na podstawie którego zostanie wybrana zwycięska wersja.

Wystarczy przesunąć biały punkt na pasku w prawo.

Aby test mógł zostać przeprowadzony, segment testowy musi zawierać co najmniej 10 odbiorców.

💡 Wskazówka: Zalecamy testowanie kampanii na możliwie największej bazie danych, a segment testowy wybierać nie większy niż 50%, aby zwycięska wersja została wysłana do jak największej grupy odbiorców i w pełni wykorzystała swój potencjał.

5. Analiza wyników

Gdy wyślesz swoją kampanię, odczekaj czas, który ustaliłeś na ocenę wyników. W tym czasie warianty kampanii będą dostarczane do testowego segmentu odbiorców. Aplikacja następnie automatycznie oceni, która wersja była bardziej skuteczna. Po upływie tego czasu zwycięska wersja zostanie wysłana do pozostałej części bazy, czyli do Segmentu zwycięskiego.

W sekcji Raporty zobaczysz podsumowanie wyników w przeglądzie ogólnym.

W górnej części ekranu znajdziesz opcję podglądu wyników poszczególnych wersji.

Po kliknięciu w przycisk „Szczegóły” strona z podsumowaniem zostanie zaktualizowana i wyświetli dane dotyczące konkretnej wersji A/B testu.

Informację o tym, która wersja okazała się zwycięska w przypadku testowania treści, znajdziesz po otwarciu podglądu wysłanego szablonu za pomocą przycisku „Pokaż e-mail” w zakładce z podsumowaniem wyników.

Jeśli testowałeś temat wiadomości lub nazwę nadawcy, zwycięską wersję rozpoznasz po tym, że jej temat pojawi się właśnie w podsumowaniu wyników kampanii.


Jeśli masz pytania, napisz do nas na [email protected]

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?