Wysłałeś kampanię i chcesz sprawdzić jej skuteczność?
W aplikacji znajdziesz raporty kampanii, które zawierają szczegółowe informacje o jej wynikach.
Raporty wysłanych kampanii
W tym artykule znajdziesz informacje o:
Wyniki kampanii znajdziesz w zakładce Raporty. W podglądzie raportów zobaczysz, jak skuteczne były wysłane kampanie.
Za pomocą menu (trzy kropki) przy kampanii możesz:
- pobrać raport w formacie PDF, 
- łatwo zduplikować kampanię, 
- zapisać ją jako szablon w sekcji Szablony, 
- udostępnić ją w mediach społecznościowych. 
1. Eksport i porównanie kampanii
Chcesz pobrać wyniki kampanii?
Zaznacz wybrane kampanie i kliknij „Eksportuj zaznaczone”, aby zapisać je na swoim urządzeniu:
Aby porównać kilka kampanii między sobą, skorzystaj z funkcji „Porównaj zaznaczone” –> zaznacz interesujące Cię kampanie i wybierz metryki, które chcesz zestawić. Możesz porównać maksymalnie 10 kampanii.
2. Raport kampanii
a) Przegląd
W przeglądzie kampanii znajdziesz podstawowe informacje o kampanii:
- nazwa 
- temat wiadomości 
- odbiorcy kampanii 
- czas wysłania 
- adres nadawcy 
- podgląd szablonu 
Na początku raportu dostępna jest także opcja eksportu kampanii do PDF lub możliwość wydrukowania raportu.
W graficznym przeglądzie wyników zobaczysz podstawowe rezultaty kampanii:
- Niebieski blok pokazuje, do ilu kontaktów kampania została pomyślnie dostarczona, wraz z procentowym wynikiem w stosunku do całkowitej liczby odbiorców. 
- Fioletowy blok przedstawia, ile kontaktów otworzyło kampanię oraz jaki jest wskaźnik open rate (OR). 
- W ostatniej części wykresu wyświetlane są kliknięcia: - click rate (CR) – liczba kliknięć w stosunku do wysłanych e-maili 
- click through rate (CTR) – liczba kliknięć w stosunku do otwartych e-maili 
 
💡 Jeśli korzystasz z najwyższego planu Marketer i przenosisz do konta dane o zakupach, zobaczysz tu także obliczenie konwersji.
Całkowita wartość konwersji jest wyliczana na podstawie wartości wysłanych zakupów. Szczegółowe informacje na temat mierzenia konwersji w Ecomailu znajdziesz w tym artykule.
W podsumowaniu pod graficznym blokiem znajdują się wartości całkowite, takie jak łączna liczba otwarć czy łączna liczba kliknięć. Niektóre kontakty mogą bowiem otworzyć kampanię lub kliknąć w nią wielokrotnie.
Znajdziesz tu również informacje o tym, ile e-maili nie udało się dostarczyć i zostało odbitych, oraz ile kontaktów wypisało się z listy lub oznaczyło kampanię jako spam.
💡 Wskazówka: Te metryki można kliknąć, aby wyświetlić konkretne adresy oraz szczegółowe informacje dotyczące wypisów, odrzuceń itp.
Wydajność kampanii
Dzięki wykresowi wydajności kampanii dowiesz się, kiedy odbiorcy są najbardziej aktywni oraz w jakich godzinach reagują (otwierają kampanie i klikają w linki). Na podstawie tych danych możesz dostosować czas wysyłki przyszłych kampanii.
Linki z największą liczbą kliknięć
Podsumowanie najczęściej odwiedzanych linków w danej kampanii.
Top 5 skrzynek pocztowych
Najczęściej używane skrzynki do wyświetlania kampanii.
Informacja ta ułatwia przygotowanie graficznej zawartości szablonu, tak aby była poprawnie wyświetlana u jak największej liczby odbiorców.
👉 Zalecamy testowanie każdej kampanii na adresach należących do tych klientów pocztowych.
Benchmark
Jeśli masz włączoną funkcję Benchmark, tutaj zobaczysz porównanie swojej kampanii z innymi wysłanymi kampaniami w aplikacji.
Więcej informacji o tej funkcji znajdziesz w tym artykule pomocy.
A/B Testy
Jeśli korzystasz z testów A/B, wyniki zobaczysz w górnej części raportu:
Klikając „Szczegóły”, poszczególne podsekcje raportu zostaną wyświetlone zgodnie z wybraną wersją.
Więcej o testach A/B znajdziesz w tym artykule pomocy.
b) Zdarzenia
W tej sekcji znajdziesz szczegółowe informacje o aktywnościach w kampanii, takich jak: Dostarczone, Otwarte, Kliknięte, Nieotwarte, Odbite, Anulowane subskrypcje oraz Spam.
Nad listą adresów zobaczysz także informację, ile otwarć i kliknięć było unikalnych, a ile zostało wykonanych łącznie.
💡 Wskazówka: Poszczególne kategorie możesz łatwo wyeksportować i dalej pracować z tymi danymi. Funkcję eksportu znajdziesz w górnej części każdej kategorii aktywności.
W kategorii Anulowanych subskrypcji znajdziesz również powody rezygnacji z kampanii:
❗ Do kontaktów wypisanych aplikacja nie wysyła już żadnych kolejnych e-maili w ramach danego listy kontaktów.
Taki kontakt nie jest również wliczany do limitu kontaktów w ramach posiadanego planu (nie płacisz za niego).
Należy jednak uważać w sytuacjach, gdy kontakt znajduje się w kilku listach jednocześnie. Informacja o rezygnacji z subskrypcji dotyczy bowiem konkretnej listy. Dlatego właśnie zalecamy pracę w Ecomailu wyłącznie z jedną listą kontaktów (więcej informacji znajdziesz w tym artykule pomocy).
Tak samo w zakładce Odbitych możesz sprawdzić, z jakich powodów wiadomości nie udało się dostarczyć na dane adresy. Wysoka liczba odrzuconych adresów może wskazywać na nieaktualną bazę danych z nieprawidłowymi adresami e-mail:
Szczegółowe informacje o kontaktach odbitych (bounce) znajdziesz tutaj.
c) Google Analytics
Jeśli monitorujesz kampanię za pomocą Google Analytics, w tej zakładce znajdziesz podstawowe dane o wynikach kampanii z tego narzędzia.
Więcej informacji o tym, jak mierzyć kampanie przy pomocy Google Analytics, znajdziesz w tym artykule pomocy.
⚠️ Szczegółowe wyniki kampanii zalecamy śledzić bezpośrednio w Google Analytics.
d) Linki
W sekcji Linki sprawdzisz, co najbardziej interesowało odbiorców w danej kampanii.
W statystykach linków zobaczysz, który odnośnik był najpopularniejszy.
Bardzo przydatna jest również mapa kliknięć. Przy każdym linku pokazany jest procentowy udział danego unikalnego odnośnika wśród wszystkich kliknięć w całym newsletterze.
e) Inne
W zakładce Inne znajdziesz szczegółowe statystyki dotyczące tego, na jakich urządzeniach, z jakimi systemami operacyjnymi oraz w jakich lokalizacjach odbiorcy otwierali kampanię.
💡 Wskazówka: Ponieważ końcowy wygląd kampanii może różnić się w zależności od urządzenia i klienta pocztowego, warto obserwować te metryki w raportach i zawsze testować kampanie przede wszystkim na tych urządzeniach i u tych dostawców poczty, z których najczęściej korzystają Twoi odbiorcy.
Dzięki temu możesz lepiej dostosować treść kampanii do rzeczywistych warunków wyświetlania.
 
3. Mierzenie konwersji w Ecomail
Jeśli masz aktywną integrację skonfigurowaną na swoim koncie i posiadasz abonament Marketer, możesz śledzić liczbę konwersji i całkowitą sprzedaż w raporcie każdej przesłanej kampanii. Statystyki te mogą pomóc w analizie i optymalizacji kampanii.
Ecomail mierzy wskaźnik konwersji w podobny sposób, jak robią to inne narzędzia, ale nasza aplikacja wie więcej o użytkownikach i wykorzystuje dane integracyjne do bardziej poprawnych wyników.
Aplikacja liczy konwersję, gdy użytkownik:
- dokona zakupu w ciągu 10 dni od otwarcia wiadomości e-mail z kampanii 
- dokona zakupu w ciągu 30 dni od kliknięcia wiadomości e-mail z kampanii 
Ecomail może również rozpoznać korelację między otwartą wiadomością e-mail a zakupem. Google Analytics mierzy konwersje na podstawie współczynnika klikalności w kampanii - dlatego konwersje w Ecomail nie odpowiadają tym w Google Analytics. 
Wskaźnik całkowitej sprzedaży pokazuje sumę przychodów z konwersji w tej kampanii. 
 
4. Ocena kampanii
Duża liczba wartości liczbowych może być myląca. Jak więc rozpoznać, czy kampania była skuteczna?
Wyniki kampanii zależą od wielu czynników → na przykład wysyłka tylko do aktywnego segmentu bazy zwykle osiąga procentowo lepsze rezultaty niż wysyłka do całej bazy, łącznie z nieaktywnymi kontaktami.
Z tego powodu nie można wskazać dokładnych wartości, którymi należy się kierować w e-mail marketingu.
Orientacyjne wartości do oceny kampanii mogą wyglądać następująco:
| Wskaźnik | Znaczenie | Optymalna wartość | 
| Open rate | Ilu odbiorców otworzyło Twoją kampanię | 20% – 30% + | 
| Click rate | Ilu odbiorców kliknęło w link | 2% – 5% + | 
| Dostarczalność | Ilu odbiorcom kampania została poprawnie dostarczona | 95% + | 
5. CDP (Customer Data Platform) Analytics
Wykorzystaj możliwość pracy z zaawansowanymi danymi o zwyczajach zakupowych swoich kontaktów w czasie, personalizuj kampanie i w ten sposób zwiększaj skuteczność swojego e-mail marketingu.
W ramach CDP Analytics udostępniamy następujące dane:
RFM Analysis → pozwala śledzić podział odbiorców według ich zachowań zakupowych i odpowiednio wcześnie reagować na zauważone trendy.
Conversion Analytics → umożliwia filtrowanie danych o konwersjach, liczbie klientów oraz wartości zamówień w wybranym przez Ciebie okresie.
Analiza produktowa → dostarcza statystyk najczęściej sprzedawanych produktów oraz informacji o tym, jakie produkty klienci najczęściej kupują w ramach tego samego lub kolejnego zamówienia.
Aby usługa mogła zbierać potrzebne dane, należy połączyć swój sklep internetowy z kontem w Ecomailu i przesyłać dane o zakupach swoich kontaktów (możesz wykorzystać nasze gotowe integracje lub własne połączenie), a także dodać do konta feed produktowy.
💡 Wskazówka: Im większa baza kontaktów i liczba przesyłanych zamówień, tym więcej relewantnych danych będzie mieć do dyspozycji CDP Analytics → a Ty tym lepiej wykorzystasz pełen potencjał tej usługi.
👉 Szczegółowe informacje o działaniu i możliwościach CDP Analytics znajdziesz na naszej stronie internetowej.
❗ CDP Analytics w pełnej wersji to płatny dodatek, dostępny poza standardowym planem Marketer.
W płatnej wersji CDP Analytics możesz pracować z segmentami kontaktów na podstawie danych z CDP i skuteczniej kierować swoje kampanie; w ramach automatyzacji możesz wykorzystywać merge tagi dla najczęściej sprzedawanych produktów, produktów najczęściej kupowanych w tym samym lub kolejnym zamówieniu. Dostępne są wszystkie trzy zakładki (RFM Analysis, Conversion Analytics i Product Analytics) i aktualizacja danych w analizie RFM odbywa się raz dziennie.
Darmowa wersja CDP Analytics jest dostępna w planach Marketer, ale zawiera jedynie zakładkę RFM Analysis, w której aktualizacja danych odbywa się raz w miesiącu.
Oferta cenowa przygotowywana jest indywidualnie. W przypadku zainteresowania uruchomieniem CDP Analytics prosimy o zgłoszenie usługi poprzez ten formularz.
💡 Aktywny dodatek CDP Analytics pozwala w prosty sposób wstawiać do szablonów najpopularniejsze produkty w Twoim sklepie; produkty najczęściej kupowane razem lub najczęściej kupowane w kolejnym zamówieniu (zawsze w odniesieniu do ostatniego zakupu danego kontaktu).
Do wstawiania danych w szablonie możesz wykorzystać poniższe merge tagi.
UWAGA: Podane merge tagi działają wyłącznie w automatyzacjach.
ECM_BESTSELLER
Wstawia do szablonu produkt z TOP10 najczęściej kupowanych w Twoim sklepie.
W zapisie merge tagu należy określić numer indeksu (np. [1] oznacza pierwszy najczęściej kupowany produkt, [2] drugi najczęściej kupowany itd.) oraz konkretną wartość, którą chcesz wstawić (np. "name" dla nazwy produktu).
*|ECM_BESTSELLER[1].name|* – nazwa produktu
*|ECM_BESTSELLER[1].price|* – cena
*|ECM_BESTSELLER[1].img_url|* – adres obrazka
*|ECM_BESTSELLER[1].url|* – link do produktu
*|ECM_BESTSELLER[1].productId|* – ID produktu
*|ECM_BESTSELLER[1].description|* – opis
Można w ten sposób wyświetlić maksymalnie 10 produktów.
❗ Do wstawiania danych w szablonie użyj warunku, który określa, ile produktów ma być wyświetlonych w zależności od dostępnych danych.
Poniższy warunek wyświetli produkty według logiki:
- jeśli dostępny jest jeden produkt, w szablonie wyświetli się jeden produkt 
- jeśli dostępne są dwa produkty, w szablonie wyświetlą się dwa produkty 
- w pozostałych przypadkach wyświetlą się trzy produkty 
*|IF:#ECM_BESTSELLER=1|*
Parametry[1]
*|ELSEIF:#ECM_BESTSELLER=2|*
Parametry[1]
Parametry[2]
*|ELSE:|*
Parametry[1]
Parametry[2]
Parametry[3]
*|END:IF|*
ECM_RELATED_PRODUCTS
Merge tag działa na podstawie danych o tym, jakie produkty najczęściej kupują w tym samym zamówieniu klienci, którzy zakupili te same produkty co dany kontakt (w ramach ostatniego zakupu).
W zapisie merge tagu należy określić numer indeksu (np. [1] oznacza pierwszy powiązany produkt, [2] drugi powiązany itd.) oraz konkretną wartość, którą chcesz wstawić (np. "name" dla nazwy produktu).
*|ECM_RELATED_PRODUCT[1].name|* - nazwa produktu
*|ECM_RELATED_PRODUCT[1].price|* - cena
*|ECM_RELATED_PRODUCT[1].img_url|* - adres obrazka
*|ECM_RELATED_PRODUCT[1].url|* - link do produktu
*|ECM_RELATED_PRODUCT[1].productId|* - ID produktu
*|ECM_RELATED_PRODUCT[1].description|* - opis
❗ Do wstawiania danych w szablonie użyj warunku, który określa, ile produktów ma być wyświetlonych w zależności od dostępnych danych.
Poniższy warunek wyświetli produkty według logiki:
- jeśli dostępny jest jeden produkt, w szablonie wyświetli się jeden produkt 
- jeśli dostępne są dwa produkty, w szablonie wyświetlą się dwa produkty 
- w pozostałych przypadkach wyświetlą się trzy produkty 
*|IF:#ECM_RELATED_PRODUCT=1|*
Parametry[1]
*|ELSEIF:#ECM_RELATED_PRODUCT=2|*
Parametry[1]
Parametry[2]
*|ELSE:|*
Parametry[1]
Parametry[2]
Parametry[3]
*|END:IF|*
ECM_PREDICTED_PRODUCT
Merge tag działa na podstawie danych o tym, jakie produkty najczęściej kupują w kolejnym zamówieniu klienci, którzy zakupili te same produkty co dany kontakt (w ramach ostatniego zakupu).
W zapisie merge tagu należy określić numer indeksu (np. [1] oznacza pierwszy najczęściej kupowany produkt w kolejnym zamówieniu, [2] drugi najczęściej kupowany itd.) oraz konkretną wartość, którą chcesz wstawić (np. "name"dla nazwy produktu).
*|ECM_PREDICTED_PRODUCT[1].name|* - nazwa produktu
*|ECM_PREDICTED_PRODUCT[1].price|* - cena
*|ECM_PREDICTED_PRODUCT[1].img_url|* - adres obrazka
*|ECM_PREDICTED_PRODUCT[1].url|* - link do produktu
*|ECM_PREDICTED_PRODUCT[1].productId|* - ID produktu
*|ECM_PREDICTED_PRODUCT[1].description|* - opis
❗ Do wstawiania danych w szablonie użyj warunku, który określa, ile produktów ma być wyświetlonych w zależności od dostępnych danych.
Poniższy warunek wyświetli produkty według logiki:
- jeśli dostępny jest jeden produkt, w szablonie wyświetli się jeden produkt 
- jeśli dostępne są dwa produkty, w szablonie wyświetlą się dwa produkty 
- w pozostałych przypadkach wyświetlą się trzy produkty 
*|IF:#ECM_PREDICTED_PRODUCT=1|*
Parametry[1]
*|ELSEIF:#ECM_PREDICTED_PRODUCT=2|*
Parametry[1]
Parametry[2]
*|ELSE:|*
Parametry[1]
Parametry[2]
Parametry[3]
*|END:IF|*
6. Najczęściej zadawane pytania
a) Jaka jest różnica między wynikami unikalnymi a całkowitymi?
W kategoriach Otwartych i Kliknięć obserwuj stosunek unikalnych otwarć/kliknięć do całkowitej liczby otwarć/kliknięć.
Unikalna liczba kliknięć pokazuje, ile kontaktów kliknęło w treść wiadomości.
Jeżeli któryś kontakt kliknął wielokrotnie, ta metryka jest wliczana do całkowitej liczby otwarć/kliknięć.
b) Gdzie znajdę powody, dla których kontakty się wypisały?
Powody, dla których Twoi odbiorcy wypisali się z subskrypcji, znajdziesz w zakładce Aktywności → Wypisani. Zdobyte informacje możesz wykorzystać jako wskazówkę do zmiany strategii komunikacji dla pozostałych kontaktów. Możesz na przykład rozważyć zmniejszenie częstotliwości wysyłek.
💡 Czy Twoje kontakty często podają jako powód wypisania się „Nigdy się nie zapisałem” lub „Ta wiadomość to spam”?
Zwróć uwagę! Wybrany powód może wskazywać, że kontakty nie trafiły do bazy danych zgodnie z RODO (GDPR). Kontakty możesz importować do Ecomail i kierować na nie mailing tylko wtedy, gdy masz wiarygodnie potwierdzoną zgodę na masową wysyłkę. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym artykulel.
c) Dlaczego wyniki w GA nie zgadzają się z wynikami w Ecomailu?
Obie aplikacje obliczają konwersje według innej logiki. W Ecomail jako konwersję uwzględniamy sytuację, gdy użytkownik:
- dokona zakupu do 10 dni od otwarcia e-maila w kampanii 
- dokona zakupu do 30 dni od kliknięcia w e-mail w kampanii 
Dodatkowo Ecomail zawsze przypisuje konwersję do ostatniej wysłanej kampanii przed zdarzeniem otwarcia/kliknięcia, która spełnia nasze zasady dotyczące zakupu. Oznacza to, że jeśli wyślesz kilka kampanii w krótkim czasie, a klient dokona otwarcia/kliknięcia i zakupu dopiero po wysłaniu kolejnej kampanii, konwersja zostanie przypisana do ostatniej wysłanej kampanii, nawet jeśli sama akcja kliknięcia/otwarcia była związana z wcześniejszą kampanią.
Natomiast Google Analytics mierzy konwersje jedynie w odniesieniu do kliknięć z konkretnej kampanii i ogólnie wykorzystuje inne algorytmy pomiaru.
Szczegółowe informacje o sposobie mierzenia konwersji w Ecomail znajdziesz w tym artykule.
d) Dlaczego dwa linki na mapie linków mają ten sam procent?
Jeżeli na mapie linków widzisz tę samą wartość dla tego samego elementu, może to oznaczać, że w obu przypadkach chodzi o ten sam link.
Aby odróżnić wyniki na mapie linków, zmień linki lub po prostu dodaj do linku wstawionego w edytorze szablonów znak zapytania i unikalną wartość liczbową lub tekstową.
Zmodyfikowany link może wyglądać na przykład tak:
https://www.ecomail.pl?1
Ważne jest, aby element rozróżniający znajdował się na samym końcu linku i zawsze zaczynał się od znaku zapytania.
Dzięki temu w raportach (w tym na mapie linków) link będzie wyświetlany dokładnie tak, jak został zdefiniowany w Twoim szablonie, i łatwo go odróżnisz od innego identycznego linku. Przy tym w obu przypadkach kontakt po kliknięciu zostaje przekierowany na tę samą stronę.
Poniżej znajduje się przykład ilustrujący, jak w raporcie kampanii odróżniono link, który w innym wypadku prowadziłby do tej samej strony (link został wstawiony raz do obrazka, raz do tekstu i rozróżniony za pomocą znaku ? i wartości tekstowej): 👇
e) Na podstawie czego określa się lokalizację w raporcie?
Wartości w zakładce Lokalizacje (w sekcji Inne w ramach raportu) są obliczane na podstawie lokalizacji skrzynki e-mail oraz jej serwerów.
Niektórzy klienci pocztowi, jak np. Gmail (Google), odbierają e-maile przez swoje zagraniczne serwery w USA, dlatego na mapie część Twoich kontaktów może być oznaczona właśnie tam. Nie jest to jednak wskaźnik określający faktyczne miejsce pobytu kontaktów.
f) Jak mogę poprawić wyniki kampanii?
Wyniki kampanii zależą od wielu parametrów. Ogólnie przyjmuje się, że lepsze wyniki osiąga się dzięki prawidłowemu targetowaniu kampanii. Pracuj więc z segmentacją i grupami preferencyjnymi. Dzięki nim możesz podzielić bazę na mniejsze części i zapewnić, że każdemu trafi dokładnie to, co go interesuje.
Zalecamy również regularne oczyszczanie bazy z nieaktywnych kontaktów, które przez dłuższy czas nie reagują na kampanie. Istnieje w ich przypadku ryzyko oznaczenia wiadomości jako spam, a dodatkowo obniżają procent open rate. Więcej informacji znajdziesz w tym artykule pomocy.
Poza prawidłowym targetowaniem warto dostosować treść szablonu do odbiorców i klientów pocztowych, w których otwierają wiadomości. Kampanie przed wysyłką sprawdzaj za pomocą spam testu. Na podstawie raportów testuj szablon na jak najszerszym spektrum urządzeń i skrzynek pocztowych.
Wykorzystaj także funkcję A/B testu, która na podstawie mniejszej próbki bazy potrafi ocenić, która z dwóch wersji (tematu, treści, nazwy nadawcy) przynosi lepsze wyniki. Wybraną wariantę wysyła się następnie do pozostałej części bazy.
❓
Masz pytanie? Napisz do nas na chacie lub na [email protected]




















