Przed tworzeniem jakiejkolwiek automatycznej kampanii, zastanów się nad scenariuszem i strategią automatyzacji, aby wiedzieć, co chcesz osiągnąć i jak odpowiednio ustawić automatyzację. 👍
W tym artykule przedstawimy, jak skonfigurować automatyzację na koncie.
d. Akcja
Jak tworzyć i zarządzać automatyzacjami
Podstawowa konfiguracja automatyzacji
Zanim przystąpisz do tworzenia automatyzacji, zastanów się, co chcesz dzięki niej osiągnąć. Pomoże Ci w tym poniższa lista kontrolna:
Do której listy będzie przypisana automatyzacja?
Ile razy dany kontakt może wejść do automatyzacji?
Co będzie wyzwalać automatyzację?
Czy mam zweryfikowaną domenę?
Czy mam przygotowane szablony?
Czy mam połączony sklep internetowy i przesłane dane o zakupach? (dotyczy porzuconego koszyka i automatyzacji związanych z zakupami)
Automatyzację utworzysz w sekcji Automatyzacje, klikając + Nowa automatyzacja.
Otworzy się okno dialogowe, które umożliwia zaimportowanie już istniejącej automatyzacji do konta. Ten sposób wykorzystasz, jeśli przenosisz automatyzacje między kontami.
W podstawowej konfiguracji automatyzacji nadaj jej nazwę i wybierz listę kontaktów, dla której będzie uruchamiana. Automatyzacja zawsze jest przypisana tylko do jednej listy kontaktów i nie można jej później zmienić.
To jeden z powodów, dla których zalecamy pracę tylko z jedną listą kontaktów. Jeśli potrzebujesz uruchomić automatyzację dla kilku list, wystarczy ją duplikować i odpowiednio dostosować.
Ostatnim ustawieniem jest częstotliwość uruchamiania, która określa, ile razy dany kontakt może wejść do automatyzacji.
Masz do wyboru następujące opcje:
Tylko raz dla każdego adresu e-mail – adres e-mail może wejść do automatyzacji tylko raz. Jeśli kontakt już przeszedł przez automatyzację, nie zostanie do niej ponownie dodany.
TIP: Idealne do kampanii powitalnych – kontakt jest nowy tylko jeden raz.
Wielokrotnie – kontakt może wejść do automatyzacji za każdym razem, gdy spełni warunek, o ile wcześniej zakończył swój poprzedni przebieg przez automatyzację. Nie zostanie ponownie dodany, jeśli nadal się w niej znajduje.
TIP: Typowe dla automatyzacji urodzinowych, świątecznych czy związanych z porzuconym koszykiem.
Wielokrotnie i jednocześnie – kontakt może wejść do automatyzacji wielokrotnie, nawet jeśli jeszcze jej nie ukończył. Automatyzacja uruchamia się za każdym razem, gdy spełniony zostanie warunek wyzwalający (trigger), niezależnie od tego, czy kontakt już znajduje się w automatyzacji.
TIP: Przykład: wieloetapowe automaty, które reagują na zakup i każdorazowo proszą o ocenę konkretnego produktu.
Gdy wybierzesz odpowiednią częstotliwość oraz listę kontaktów, czas przejść do treści automatyzacji. Wybierz jeden z gotowych scenariuszy. Więcej na temat gotowych automatyzacji w tym artykule.
Możesz też rozpocząć tworzenie automatyzacji od zera, klikając opcję Pusta automatyzacja.
Tworzenie scenariusza
a. Przygotowanie scenariusza
Zanim zaczniesz tworzyć automatyzację w naszym edytorze typu „przeciągnij i upuść”, wyobraź sobie, jaki scenariusz chcesz zrealizować. W edytorze budujesz automatyzację, łącząc kolejne kroki w takiej kolejności, w jakiej mają następować.
Zalecamy, aby po uruchomieniu automatyzacje były wstrzymywane tylko w wyjątkowych przypadkach, dlatego warto od razu dobrze przemyśleć i ustawić cały scenariusz.
b. Proces tworzenia scenariusza
Wyzwalaczem (tzw. triggerem) każdej automatyzacji jest określone zdarzenie, które zazwyczaj dotyczy konkretnego kontaktu. Takim zdarzeniem może być np. odwiedzenie strony internetowej, porzucenie koszyka, zapisanie się do newslettera i inne.
Automatyzacja następnie wykonuje kolejne akcje, które są powiązane z wyzwalaczem. W automatyzacji możesz także ustawiać warunki, które decydują, czy kontakt przejdzie dalej ścieżką „tak” czy „nie”. Warunki działają podobnie jak segmenty.
Każda gałąź automatyzacji musi kończyć się krokiem zakończenia. Dzięki niemu możesz zobaczyć, ile kontaktów dotarło do końca danej ścieżki. Jeśli gałąź nie zostanie zakończona, istnieje ryzyko, że kontakt „utknie” w automatyzacji, a w przypadku ustawienia częstotliwości na „uruchamiaj wielokrotnie” – automatyzacja nie uruchomi się ponownie dla tego kontaktu.
Poszczególne elementy automatyzacji możesz łatwo przeciągać z lewego menu do obszaru roboczego. Kroki łączysz, łącząc ze sobą białe kółka. 👇
⚠️ Aby móc edytować działającą automatyzację, należy ją najpierw wstrzymać i kliknąć „Edytuj”.
Tego działania jednak nie zalecamy. Przeczytaj, dlaczego.
c. Wyzwalacz (Trigger)
Każda automatyzacja posiada tzw. trigger, czyli wyzwalacz, który uruchamia automatyzację dla danego kontaktu. Możesz dodać więcej niż jeden wyzwalacz, jeśli chcesz, aby automatyzacja uruchamiała się w wyniku różnych zdarzeń.
W aplikacji dostępne są następujące wyzwalacze:
A jak wybrać odpowiedni wyzwalacz?
Zapisał się listę – reaguje na pierwsze zapisanie się do listy kontaktów. Automatyzacja uruchamia się w momencie zapisu:
– przez formularz rejestracyjny
– przez API z parametremtrigger_autoresponders: true
(więcej w dokumentacji API)
– podczas importu kontaktów z zaznaczoną opcją Uruchom automatyzacje dla tych kontaktów
Nadaje się do kampanii powitalnych, wysyłki e-booka.
Otworzył e-mail – reaguje na otwarcie konkretnej kampanii e-mailowej. Idealny jako follow-up po standardowej kampanii.
Kliknął w link w e-mailu – reaguje na kliknięcie w link w konkretnej kampanii e-mailowej. Również świetny jako follow-up do wysłanej kampanii.
Dodano etykietę (tag) / usunięto etykietę (tag) – reaguje na dodanie lub usunięcie tagu w innej automatyzacji albo za pomocą specjalnego merge tagu
*|ECM_ADDTAG_mytag|*
. Sprawdza się np. przy follow-upie po kliknięciu w konkretny przycisk.
Nadejdzie rocznica daty – reaguje na rocznicę daty wpisanej w niestandardowym (własnym) lub predefiniowanym polu. Trigger ignoruje rok, dlatego świetnie nadaje się do życzeń urodzinowych i innych powtarzających się rocznic.
Nadejdzie dokładna data – uruchamia się w momencie nadejścia konkretnej daty (łącznie z rokiem) zapisanej przy kontakcie. Może służyć np. do wysłania przypomnienia o zbliżającym się terminie wygaśnięcia.
Uruchom teraz – natychmiast uruchamia automatyzację dla wszystkich kontaktów, które spełniają warunek początkowy. Nadaje się np. do wysyłki kodów rabatowych, ponownego uruchomienia automatyzacji lub masowego usunięcia tagów.
👉 Poniższe wyzwalacze są dostępne wyłącznie w planie Marketer.
Odwiedził stronę – uruchamia się w momencie, gdy śledzony kontakt odwiedzi konkretną stronę internetową. W polu adresu URL należy wpisać adres bez protokołu (http/https). Nadaje się do follow-upu po odwiedzeniu konkretnej strony internetowej.
Uruchamiaj cyklicznie – uruchamia się w ustalonej częstotliwości i sprawdza wskazaną wartość. Więcej informacji znajdziesz tutaj. Nadaje się do regularnego sprawdzania zmian w polach własnych lub do ponownej rejestracji w formularzu.
Zrealizował zakup – reaguje na każdy nowy zakup (przeniesiony do aplikacji).
Nadaje się do oceny zamówienia, przypomnienia o rocznicy zakupu lub wysyłki instrukcji.
Wystąpi zdarzenie własne – reaguje na niestandardowe zdarzenie, które zostało przesłane do aplikacji. Stosuje się m.in. do automatyzacji porzuconego koszyka oraz zaawansowanych scenariuszy własnych.
Wyzwalacz API – reaguje na zapytanie API służące do uruchomienia automatyzacji.
Nadaje się do zaawansowanych scenariuszy własnych.
Feed RSS – reaguje na aktualizację feedu RSS według określonej częstotliwości i segmentu kontaktów. Wykorzystywany w zaawansowanych scenariuszach własnych.
d. Akcje
Rozróżniamy akcje, które dotyczą „wysyłki”, samej „Automatyzacji” oraz „kontaktu”.
Wybierasz spośród następujących zdarzeń:
Wyślij e-mail – wysyła zdefiniowaną przez Ciebie wiadomość e-mail. W ustawieniach akcji należy podać nazwę, adres nadawcy oraz wybrać szablon, który zostanie wysłany. Szablony wybierasz spośród tych utworzonych w sekcji „Szablony”.
Wyślij SMS – wysyła przygotowaną wiadomość SMS na numer telefonu przypisany do kontaktu. Wymagany jest wcześniejszy zakup kredytów SMS.
Wyślij list pocztą – wysyła list; po więcej informacji skontaktuj się z działem obsługi klienta na [email protected]
Wyślij dane na webhook – wysyła dane na webhook, szczegóły znajdziesz w tym artykule.
Czekaj – kontakt przez określony czas oczekuje, zanim przejdzie do kolejnego kroku w automatyzacji.
Możesz wybrać między oczekiwaniem przez określony czas (w minutach, godzinach, dniach); oczekiwaniem do konkretnej daty i godziny (np. do 23 grudnia 2025, godz. 06:00) oraz oczekiwaniem do określonej godziny po upływie wybranego czasu (np. ustawiasz, że kolejna akcja ma nastąpić dopiero po upływie 3 dni o godz. 06:00). Możliwe jest także ustawienie oczekiwania do najbliższego dnia roboczego lub do wybranego dnia tygodnia.
Dodaj warunek – sprawdza, czy kontakt spełnia określony warunek. Warunki mogą być ustawione wg różnych kryteriów, podobnie jak w segmentacji.
Uruchom inną automatyzację – uruchamia inną automatyzację, pomijając jej trigger i kontynuując od kolejnego kroku.
Zakończ automatyzację – kończy automatyzację.
Zapisz na listę – zapisuje kontakt do innej listy kontaktów.
Wypisz z listy – wypisuje kontakt z wybranej listy kontaktów.
Edytuj kontakt – ustawia określoną wartość w wybranym polu kontaktu.
Dodaj lub usuń etykietę (tag) – dodaje lub usuwa konkretny tag (etykietę).
Dodaj notatkę – zapisuje notatkę przy kontakcie.
Dodaj lub usuń z publiczności FB – dodaje lub usuwa kontakt z własnej grupy odbiorców na Facebooku (Facebook Custom Audience).
Dodaj lub usuń z publiczności Sklik – dodaje lub usuwa kontakt z grupy odbiorców w systemie Sklik.
Dodaj lub usuń tag w Shopify – dodaje lub usuwa tag przypisany kontaktowi w sklepie Shopify.
Testowanie automatyzacji
Zanim uruchomisz automatyzację, dokładnie ją przetestuj – na przykład na własnym adresie e-mail. Testowanie doda Twój adres e-mail do automatyzacji tak, że kontakt przejdzie przez ustawione kroki. Automatyzację przetestujesz w zakładce Testowanie.
Jeśli pracujesz z prostszą automatyzacją bez warunków, po prostu wpisz adres e-mail w tej sekcji, wybierz, który trigger chcesz przetestować, i uruchom test automatyzacji klikając Uruchom test automatyzacji.
Na potrzeby testowania Twój podany adres e-mail zostanie dodany do powiązanej listy kontaktów. Każdy krok oczekiwania zostanie skrócony do niezbędnego minimum dla wygodnego testowania. Jeśli podany adres e-mail znajduje się już w automatyzacji i jest aktywny, zostanie z niej usunięty i automatyzacja zostanie dla niego uruchomiona ponownie od początku. Testowe e-maile nie są uwzględniane w raporcie automatyzacji.
Podczas pracy z bardziej złożoną automatyzacją, w której używasz warunków, należy spełnić warunki danej gałęzi, którą chcesz przetestować w automatyzacji, lub mieć spełnione wymagania potrzebne do wysyłki.
Jeśli na przykład w automatyzacji sprawdzasz, czy kontakt ma uzupełnione własne pole, musi ono być uzupełnione w przypadku kontaktu testowego, aby mógł on przejść warunek i kontynuować automatyzację do celów testowania.
Uruchamianie i wstrzymywanie automatyzacji
Jeśli automatyzacja jest gotowa, kliknij w prawym górnym rogu przycisk „Uruchom i zamknij”.
W tym momencie automatyzacja staje się aktywna i gdy którykolwiek z kontaktów spełni warunek uruchamiający (trigger), uruchomi się dla niego przygotowana przez Ciebie automatyczna kampania.
Uruchomioną automatyzację można później edytować, jednak należy ją najpierw wstrzymać. Wszystkie wprowadzone zmiany będą miały zastosowanie dopiero dla kontaktów, które dopiero wejdą do automatyzacji po jej ponownym uruchomieniu.
Podczas wstrzymania i edycji już uruchomionej automatyzacji
mogą wystąpić odstępstwa od zamierzonego scenariusza.
Aby wprowadzić dalsze zmiany w uruchomionej automatyzacji, wybierz opcję wstrzymania automatyzacji.
💡TIP: Spójrz na kilka przykładów automatyzacji lub dowiedz się, jak czytać raporty automatyzacji.
FAQ
Jak mogę uruchomić automatyzację na inną listę kontaktów?
Stworzyłeś automatyzację dla jednej listy kontaktów, którą teraz chcesz zmienić? Możesz łatwo zduplikować automatyzację i w kopii zmienić listę kontaktów.
Nie otrzymałem e-maila podczas testowania
Jeśli testujesz automatyzację i nie otrzymujesz e-maili, upewnij się, że kroki są prawidłowo połączone oraz że Twoje testowe konto e-mail spełnia warunki wysyłki. Jeśli w e-mailu używasz warunkowych merge tagów, sprawdź, czy warunek jest poprawnie ustawiony. W tym pomoże testowanie w ramach standardowych kampanii.
Jak przenieść automatyzacje do innego konta
Scenariusz automatyzacji możesz wyeksportować z aplikacji w przeglądzie Automatyzacji.
Dzięki tej opcji możesz przenosić gotowe automatyzacje między kontami. Wyeksportowany plik z automatyzacją można zaimportować do aplikacji.
Kroki w automatyzacji są rozrzucone. Jak je mogę uporządkować?
Aby kroki w automatyzacji zostały uporządkowane według istotności i nie nakładały się na siebie, skorzystaj z funkcji automatycznego rozmieszczenia elementów. Przycisk tej funkcji znajdziesz podczas edycji automatyzacji w lewym górnym rogu.
Funkcja Automatycznie rozmieść elementy 👇
Tak wygląda automatyzacja przed użyciem przycisku do uporządkowania 👇
Scenariusz automatyzacji po uporządkowaniu 👇
❓
Masz pytanie? Napisz do nas na czacie lub pod adres [email protected].