Przejdź do głównej zawartości

Kampanie SMS

Jak wysłać w Ecomail SMS?

Kateřina Irová avatar
Napisane przez Kateřina Irová
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Oprócz standardowych kampanii i automatyzacji, z Ecomailu możesz również wysyłać SMS-y. W tym artykule dowiesz się się, co jest potrzebne do wysyłania kampanii SMS i jak to zrobić.

Kampanie SMS


1. Co muszę spełnić, aby móc wysyłać SMS-y?

Aby móc wysyłać SMS-y, trzeba:

  • posiadać konto w Ecomail w trybie płatnym (nie w wersji darmowej)

  • zaimportować adresy e-mail wraz z ich numerami telefonów w formacie +48XXXXXXXXX (poprawić format możesz w Excelu a następnie zaimportować numery w poprawnym formacie)

  • zakupić punkty SMS

  • wysyłać tylko do Polski (w sprawie innych państw skontaktuj się z naszym wsparciem)

Wysyłka kampanii SMS w Ecomail jest usługą dodatkową. Konieczne jest więc indywidualne doładowanie punktów (nie są one częścią żadnego płatnego planu w Ecomail).

2. Jak doładować punkty SMS?

Punkty SMS można doładować przelewem bankowym lub za pomocą płatności kartą bezpośrednio w aplikacji. Jeśli chcesz doładować punkty za pomocą przelewu bankowego, napisz do nas na czacie lub na adres [email protected] a wystawimy Ci fakturę.

W wypadku doładowania 1 zł = 1 punkt SMS = 10 SMS wysłany do Polski. Minimalna ilość doładowania punktów SMS to 1 000 punktów w cenie 100 zł netto.

Ilość punktów pozostało Ci do dyspozycji znajdziesz w sekcji Zarządzaj kontem –> Płatności.

3. Ustawienia kampanii SMS

Jeśli spełniasz powyższe wymagania, przejdź do tworzenia kampanii.

a) Tworzenie kampanii

Przejdź do sekcji Kampanie, kliknij przycisk + Nowa kampania i wybierz Kampania SMS.

W kolejnym kroku wybierz listę kontaktów, segment lub kombinację list, na które chcesz wysłać kampanię.

⚠️ Jeśli jeden kontakt (czyli jeden adres e-mail) znajduje się jednocześnie na kilku listach, a Ty wysyłasz kampanię SMS z wykorzystaniem kombinacji tych list, to taka kampania zostanie wysłana do tego kontaktu tylko 1 raz.

👆 Unikalność kontaktu oceniana jest na podstawie adresu e-mail. Oznacza to, że jeśli dwa różne kontakty mają ten sam numer telefonu (nawet w jednej liście kontaktów), to SMS zostanie wysłany do każdego z nich osobno (czyli SMS zostanie wysłany 2 razy).

Teraz stworzysz treść wiadomości SMS.

⚠️ W kampanii nie powinno zabraknąć możliwości wypisania się z otrzymywania SMS-ów, ponieważ wysyłasz komunikat handlowy. Dodaj opcję rezygnacji z subskrypcji do treści kampanii, korzystając z tagu *|UNSUB|*, który umożliwia wypisanie się poprzez link.

Więcej informacji na temat wypisywania się znajdziesz w sekcji Rezygnacja z otrzymywania wiadomości SMS.

Jeśli używasz merge tagów, długość SMS-a może różnić się dla każdego kontaktu - dlatego zalecamy przetestowanie i uwzględnienie faktu, że niektóre kontakty mogą otrzymać treść podzieloną na dwie wiadomości (np. dla merge tagu *|VOKATIV*| jeden kontakt otrzyma ,,Ewo", a drugi ,,Anastazjo" = różnica 5 znaków).

  • Każdy SMS powinien zawierać informację o tym, że jest wiadomością handlową.

Wskazówki dotyczące treści kampanii SMS:

  • Maksymalna długość SMS-a to 304 znaków dla wiadomości NIEzawierających znaków diakrytycznych ani symboli specjalnych, oraz 134 znaków dla wiadomości, które je zawierają. Aplikacja automatycznie zlicza znaki w kampanii. Spacja również liczy się jako znak.

    💡 Znaki z podstawowego i rozszerzonego zestawu znaków nie są traktowane jako symbole specjalne. Ich pełen wykaz znajdziesz tutaj. Znaki z podstawowego zestawu liczą się jako jeden znak. Znaki z rozszerzonego zestawu |^€{}[~]\ liczą się jako dwa znaki.

    Jeśli Twoja wiadomość SMS zawiera tylko znaki z podstawowego lub rozszerzonego zestawu, obowiązuje limit 304 znaków. Dopiero jeśli zawiera inne znaki specjalne spoza tych zestawów, limit zmniejsza się do 134 znaków.

UWAGA: W jednej kampanii można wysłać wiadomość tekstową o maksymalnej długości odpowiadającej 2 wiadomościom SMS (zgodnie z limitami opisanymi powyżej 👆).

Długość 1 wiadomości SMS wynosi 160 znaków, jeśli wiadomość nie zawiera znaków diakrytycznych ani symboli specjalnych, oraz 70 znaków, jeśli je zawiera. Jeśli przekroczysz ten limit (np. treść SMS-a będzie miała 180 znaków bez diakrytyki/specjalnych znaków), wiadomość zostanie podzielona na dwie SMS-y, a z konta zostanie odjęta odpowiednia liczba kredytów SMS.

  • Jeśli używasz merge tagów, długość SMS-a może się różnić dla każdego kontaktu. Dlatego zalecamy testowanie kampanii i uwzględnienie tego, że u niektórych odbiorców treść może zostać podzielona na kilka wiadomości.

    Przykład: merge tag *|NAME|* zostanie podczas wysyłki zastąpiony wartością z pola „Imię”. Dla jednego kontaktu może to być „Anna”, a dla drugiego „Weronika” –> co oznacza różną liczbę dodanych znaków. W przypadku dłuższego imienia może zostać przekroczony maksymalny limit znaków, przez co treść zostanie podzielona na kilka wiadomości, a system pobierze więcej kredytów SMS.

    ⚠️ Uważaj również na przypadki, gdy w personalizowanym zwrocie do odbiorcy pojawi się znak diakrytyczny (np. „Łucja”). Nawet jeśli pozostała część wiadomości nie zawiera diakrytyki, pojawienie się jednego znaku z diakrytyką obniża limit wiadomości do 134 znaków. To również może spowodować podział treści na kilka SMS-ów.

  • Wiadomości SMS będą wysyłane z systemowego numeru (czyli nie z Twojego prywatnego/indywidualnego numeru), a odbiorcy nie będą mogli na nie odpowiedzieć.

  • Każda wiadomość SMS musi być łatwo rozpoznawalna jako oferta handlowa.

b) Nazwa nadawcy

Maksymalna liczba znaków nazwy nadawcy to 11 znaków (bez znaków diakrytycznych, łącznie ze spacjami).

Nazwa nadawcy jest oparta na nazwie Twojego konta w aplikacji Ecomail. Jeśli chcesz zmienić nazwę, skontaktuj się z nami na chacie lub na [email protected].

Pamiętaj, że nazwa nadawcy nie może zawierać tylko podstawowego tekstu, takiego jak INFO, SMS, NOTICE itp.


Ważne jest, aby przetestować pierwszą kampanię SMS przed wysłaniem, ponieważ wiadomość może zostać zablokowana, jeśli zawiera zabronione słowa.
Jeśli tak się stanie, skontaktuj się z nami na [email protected].

c) Testowanie kampanii SMS

W kroku Testowanie możesz przetestować swoją kampanię na własnym numerze telefonu.

Uwaga: Kredyty SMS są również odejmowane za SMS-y testowe.

Podczas testowania kampanii merge tagi nie będą działać, ponieważ nie można ich zastąpić rzeczywistą wartością z danych kontaktu. Podczas testów możesz bowiem podać dowolny numer telefonu, nawet taki, który nie istnieje w Twojej bazie kontaktów.

Na przykład: jeśli w SMS-ie używasz merge tag *|NAME|*, to w testowej wysyłce zostanie on wyświetlony w niezmienionej formie – czyli jako *|NAME|*.
Podobnie, merga tag *|UNSUB|* zostanie zastąpiony unikalnym linkiem do wypisania się dopiero przy rzeczywistej wysyłce kampanii.

Treść testowej wiadomości SMS będzie dokładnie taka, jaką widzisz w trybie tworzenia kampanii.

d) Podsumowanie i wysyłka

W przedostatnim kroku tworzenia kampanii SMS zobaczysz podsumowanie wszystkiego, co ustawiłeś. Kampanię możesz wysłać od zaraz lub zaplanować wysłanie na inny dzień czy godzinę.

Aplikacja ostrzeże Cię również, jeśli nie masz wystarczającą ilość punktów na koncie do wysyłki kampanii na daną ilość kontaktów.

UWAGA - wysyłać można narazie tylko na teren Polski. W razie innych państw napisz do nas na czacie lub pod adres [email protected]

Aplikacja może Cię również poinformować, jeśli na wskazaną liczbę kontaktów brakuje wystarczającej liczby kredytów SMS na koncie.

⚠️ UWAGA: wspomniane powiadomienie o braku kredytów ma charakter wyłącznie orientacyjny.

Przed wysłaniem kampanii SMS nie da się dokładnie określić, ile kredytów SMS zostanie finalnie odjętych za całą wysyłkę.

Koszt wysłania SMS-a do konkretnego kontaktu zależy od ostatecznej długości wiadomości po zastąpieniu użytych merge tagów (w wyniku czego wiadomość może zostać dla danego kontaktu podzielona na kilka SMS-ów).

Zalecamy zatem, aby przed wysyłką mieć odpowiedni zapas kredytów SMS.

Ostatnim krokiem jest wysłanie samej kampanii.

4. Rezygnacja z otrzymywania wiadomości SMS

Odbiorca musi mieć możliwość rezygnacji z wiadomości SMS. Upewnij się więc, że dajesz taką możliwość swoim odbiorcom.

Jedna z metod to dodanie merge tagu *|UNSUB|* w treści SMS-a:

Ten merge tag wygeneruje specjalny link w wiadomości do możliwości anulowania subskrypcji SMS:

💡 UWAGA: Do liczby znaków w wiadomości SMS wlicza się 34 znaki rzeczywistego linku, a nie liczba znaków użytego merge tagu.

Przed samym merge tagiem *|UNSUB|* dodaj własny, adekwatny tekst, aby odbiorca zrozumiał, że może się za jego pomocą wypisać, w tym przypadku np. „Rezygnacja z subskrypcji”.

Link do wypisania się zostanie wstawiony dopiero przy rzeczywistej wysyłce kampanii SMS.

W szczegółach kontaktu w aplikacji widoczna jest rezygnacja z wiadomości SMS (ale nie oznacza to automatycznej rezygnacji z newslettera – z tego odbiorca może wypisać się osobno, klikając link znajdujący się w każdej wysłanej kampanii e-mailowej). Dodatkowo podana jest informacja, z której kampanii SMS nastąpiło wypisanie oraz kiedy miało to miejsce.

a) w sekcji Aktywność & zdarzenia:

b) w sekcji Listy kontaktów, po rozwinięciu konkretnej listy:

Jeśli kontakt wypisze się z wysyłki e-mailowej, zostaje przeniesiony do tzw. kontaktów nieaktywnych i nie można już wysyłać do niego żadnych wiadomości – w tym również kampanii SMS.

Rezygnacja z wszystkich list kontaktów

Jeśli z jakiegoś powodu pracujesz w aplikacji z kilkoma listami kontaktów (zalecamy pracować tylko z jedną) przydatnym jest aktywowanie w ustawieniach listy funkcji, która zadba o to, że jeśli kontakt zrezygnuje (zarówno z SMS, jak i z e-maila) z jednej listy, automatycznie zostanie wypisany ze wszystkich pozostałych list:

Oczywiście nie dotyczy to sytuacji, gdy mamy kilka list np. ze względu na wersje językowe.

5. Segmentacja według statusu SMS

Kontakty wypisane z SMS możesz w prosty sposób segmentować ustawiając warunek –> Aktywność użytkownika w kampanii –> Wypisali się z SMS-ów kampanii.

Możesz też użyć opcji "Wyklucz ze segmentu", która odwróci ustawiony warunek. Można też ustawić segment nowy Aktywność użytkownika w kampanii → Zapisali się na SMS-y kampanii. Są to więc te kontakty, które (jeszcze) nie wypisały się z kampanii SMS.


Masz pytania? Napisz do nas na czacie lub pod adres [email protected].

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?