layout.skip_to_main_content
RODO w e-mail marketingu

Wysyłanie zbiorczych wiadomości e-mail (np. newsletterów) wiąże się z kilkoma legislacyjnymi normami i przepisami obowiązującymi w UE

Kateřina Irová avatar
Napisane przez Kateřina Irová
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Poczta e-mail to nie tylko idealny sposób na nawiązanie relacji ze swoimi kontaktami lub klientami w ramach swej strategii marketingowej, lecz również na budowanie relacji ze swoimi kontaktami i zwiększanie świadomości swojej marki bądź planowanych działań. Jest to forma dobrowolnej, oczekiwanej i bezpośredniej komunikacji, w ramach której możesz również dawać swoim kontaktom wybór, jak często lub o jakiej treści pragną otrzymywać od Ciebie e-maile.

Wszystko, co musisz wiedzieć na temat mailingu masowego znaleźć można w niniejszym artykule.

Treść artykułu:

  1. Podstawy od prawnika, czyli "co musisz wiedzieć" (do kogo możesz i nie możesz wysyłać)

  2. - rozpoczęcie, zbieranie nowych kontaktów, tworzenie kampanii e-mail

1. Objaśnienia prawnika

Prawnik Petra Stupková z portalu Legitas.cz podsumowuje najistotniejsze dla Ciebie rzeczy:

Jakie treści uznawane są za komunikację handlową?

Komunikacja handlowa jest to każda forma komunikacji, w tym reklamy i zachęta do odwiedzenia witryny internetowej, mająca na celu bezpośrednią lub pośrednią promocję towarów bądź usług lub wizerunku działalności osoby będącej przedsiębiorcą.

Wiadomość biznesowa obejmuje firmowe kartki świąteczne bądź z okazji różnych świąt, ponieważ promujemy nasz wizerunek, kiedy je wysyłamy. Wiadomości zawierające życzenia urodzinowe lub wiadomości pozowane na wysłane przez "znajomych" zawierające linki do e-sklepów, bannery lub przedstawiające firmę również stanowią wiadomości biznesowe.

Możemy tutaj również uwzględnić wiadomości zawierające różne recenzje użytkowników lub oceny zakupu (bądź prośby o recenzje lub oceny). Powód jest taki, że wiadomości te również mają na celu bezpośrednią lub pośrednią promocję wizerunku działalności.

⚠️ Uwaga! Wiadomością handlową jest jednak również wiadomość, w której prosimy osobę o zgodę na wysyłanie komunikacji handlowych, ponieważ już promujemy usługi i produkty, i w związku z tym ma ona na celu promocję naszego biznesu.

Zasady formy komunikacji handlowej oraz jej rozpowszechniania ustalane są zgodnie z Dyrektywą Egzekwowania Prawa Ochrony Danych. Prosimy pamiętać, że każdy kraj może mieć inny zbiór praw. Ogólne przepisy są jednak takie same, a naszym celem jest upewnić się, czy wolno korzystać z marketingu e-mailowego zgodnie z nimi.

Jakie wiadomości nie są uznawane za komunikację handlową?

Wiadomości promujące np. wydarzenia charytatywne, działalność fundacji czy też partie polityczne nie są uznawane za komunikację handlową. Ogólnie mówiąc, są to wiadomości, które nie promują działalności firm. Fundacje, partie polityczne i inne podobne podmioty nie są uznawane za firmy.

Jeśli jednak wiadomości te również promują działalność biznesową, czy to jako działalność pomocnicza, czy też promując inny podmiot będący firmą, taka wiadomość już byłaby wiadomością biznesową. Zasady opisane w niniejszym artykule wówczas miałyby zastosowanie również do nich. Jeśli jednak celem tych wiadomości jest jedynie poinformować o ich działalności niebiznesowej lub poinformować jej członków, nie są one komunikacją handlową.

Kolejnym wyjątkiem są wiadomości natury technicznej, które ogłaszają np. nową wersję zasad i warunków, wstrzymanie świadczenia usługi bądź zmianę godzin otwarcia. Jeśli wysyłamy takie wiadomości swoim klientom, łącznie z tymi, którzy zrezygnowali z otrzymywania komunikacji handlowych, nie stanowią one komunikacji handlowej.

Jeśli jednak wyślemy je do osób, które nie są klientami i nie wyraziły zgody na otrzymywanie komunikacji handlowych, wiadomość uznana by została za komunikację handlową użytą do pośredniej promocji towarów, usług i wizerunku firmy. Nawet w przypadku takich informacji należałoby wówczas spełniać wymogi określone w dalszej części tego artykułu.

Komu można wysyłać masowe e-mailingi/wiadomości biznesowe/promocje?

Aby wysyłać komunikację handlową kontaktom, należy spełnić jedną z dwóch opcji:

  1. Wcześniejsze wyrażenie zgody (tryb zgody): kontakty muszą się zgodzić na przetwarzanie swych adresów e-mail w celu wysyłania newslettera zanim możemy skierować do nich mailing (patrz "Zbieranie nowych kontaktów" poniżej).

    W praktyce najczęściej obejmować to będzie rozmaite formularze zapisu na newsletter. W takich przypadkach nie można użyć wstępnie zaznaczonych pól zgody. Przypominam, że zgoda musi mieć atrybuty zgodne z RODO, a konfiguracja późniejszej weryfikacji adresu e-mail przez odbiorcę (podwójna zgoda) uznawana jest za konieczną (więcej na ten temat w sekcji "Zbieranie nowych kontaktów" niniejszego artykułu).

  2. Uzasadnione zainteresowanie promocją podobnych produktów, usług (tryb rezygnacji): możemy również wysyłać komunikację handlową, jeśli adresaci są naszymi aktywnymi klientami. Są to klienci, którzy wcześniej nie zrezygnowali. Zalecamy udostępnić opcję rezygnacji z newslettera przy pomocy pola wyboru w ostatnim kroku zamówienia z tekstem "Nie chcę otrzymywać newslettera". Dodatkowo komunikacja handlowa dla tej kategorii kontaktów może być związana jedynie z towarami lub usługami podobnymi do wcześniejszych zakupów klienta u nas.

    Jeśli oferujemy już szeroki asortyment towarów i usług, klient może się spodziewać otrzymywania ofert na cały asortyment i nie jest tutaj wymagana zgoda. Lecz gdybyśmy poszerzyli nasz asortyment o kompletnie inne produkty lub usługi, które pragniemy promować, należy otrzymać zgodę od swoich odbiorców na otrzymywanie komunikacji handlowej.

Obydwa przypadki należy wziąć pod uwagę i prawidłowo opisać w swojej Polityce Prywatności.

Nie ma znaczenia, czy zwracamy się do konsumentów, czy do kontaktów biznesowych. Zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne są chronione prawem. Dodatkowo nawet e-mail firmowy może stanowić dane osobowe, jeśli tego typu informacja może zaprowadzić do konkretnej osoby.

Subskrybent (nieważne, czy jest naszym klientem, czy też subskrybował) musi zostać poinformowany na temat komunikacji marketingowej, łącznie z czasem, przez jaki uznajemy go za aktywnego i w związku z tym będziemy przetwarzać jego dane na potrzeby komunikacji marketingowej.

Komu nie można wysyłać masowych e-maili/komunikacji biznesowej

  1. Nie wolno nam wysyłać do kontaktów z publicznie dostępnych lub zakupionych baz kontaktów. Faktyczny zakup i sprzedaż kontaktów nie są regulowane prawnie, dlatego też są one możliwe. Problemy jednak mogą się pojawić podczas realizacji celu (np. mailing zbiorczy) pozyskania kontaktów, np. podczas wykorzystywania ich w celach komercyjnych.

  2. Podobnie nie jest możliwe zwracanie się do kontaktów, u których nie da się udowodnić wcześniejszej zgody na wysyłanie komunikacji handlowej ani przedstawić dowodów wcześniejszego zamówienia, a tym samym spełnić warunków uzasadnionego zainteresowania lub wcześniejszej zgody opisanych powyżej.

  3. Dodatkowo nie wolno kontaktować się z osobami, które są jedynie potencjalnymi klientami lub które jedynie brały udział w naszych konkursach bez wyrażenia zgody. W takich przypadkach muszą oni udzielić zgody na otrzymywanie komunikacji handlowej.

  4. Na koniec, nie jest dozwolone zwracanie się do kontaktów, które wyraziły zgodę na naszą inną działalność lub otrzymywanie ofert stron trzecich (bez dalszego sprecyzowania). Z kontaktów tych można korzystać, jeśli już wyrazili zgodę konkretnie na naszą działalność zaznaczając pole.

⚠️ Uwaga, również niedozwolone jest korzystanie z danych kontaktowych dostępnych za darmo online!

➡️ Krótko mówiąc – wszelkie bazy kontaktów, które zostały pozyskane w głównym celu innym, niż wysyłanie komunikacji handlowej bezpośrednio przez nas nie mogą być wykorzystywane do mailingów.

Jeśli jednak postanowisz wysyłać mailingi zbiorczo kontaktom, którym wysyłanie ich jest zabronione przez prawo, a) importując takiego typu kontakty do aplikacji i tak naruszasz Zasady i Warunki Ecomail i ryzykujesz zablokowaniem konta -> a tym samym brakiem możliwości wysyłania dalszych kampanii bądź korzystania z naszej aplikacji w inny sposób, a jednocześnie nie przysługuje Ci już zwrot zapłaconych już środków. W przypadku złożenia zgłoszenia ryzykujesz też dalsze dochodzenie oraz wysokie grzywny.

Jak obsługiwać kontakty w bazie danych?

Zgromadziliśmy już kontakty, którym możemy przesyłać komunikację handlową na podstawie uzasadnionego zainteresowania lub zgody. Co dalej?

Przede wszystkim, musimy dostosować naszą politykę przetwarzania danych. Polityka powinna określać okres przechowywania danych osobowych i, w stosownych przypadkach, informacje na temat przeglądu przechowywanych danych. Należy również określić zakres przetwarzania (np. imię, nazwisko, e-mail i numer telefonu klienta), cel przetwarzania (np. marketing, realizacja zamówień), powód przetwarzania (uzasadnione zainteresowanie lub zgoda, patrz powyżej) oraz konkretne podmioty przetwarzające (np. osoby z dostępem do danych w bazie - przykładowo Ecomail).

Co do czasu trwania przetwarzania danych osobowych, zgodnie z RODO nie może on być dłuższy, niż jest to konieczne.

Przykład: sprzedajemy zabawki w swoim e-sklepie i planujemy wysyłać newslettery przez 10 lat. W takim przypadku byłby to nieuzasadniony okres przechowywania danych, nie tylko z prawnego punktu widzenia, lecz również z punktu widzenia znaczenia komunikacji handlowej dla odbiorców. Przykładowo, baza danych będzie aktualna tylko wtedy, kiedy wysyłamy komunikację handlową wyłącznie do klientów, którzy dokonali u nas zakupu w ciągu ostatnich dwóch lat.

Co musi zawierać wiadomość handlowa?

  1. Wiadomość handlowa musi być jasno i wyraźnie oznaczona. Można tego przykładowo dokonać podając "WH, newsletter, newsy, wydarzenia, zniżka" czy podobny tytuł w linii tematu lub przed adresem nadawcy. Samo oznaczenie w treści wiadomości nie wystarcza.

  2. Komunikacja handlowa musi zawierać wskazanie osoby, której jest wysyłana. Konieczne jest jasne zidentyfikowanie przedsiębiorcy, pełnej nazwy firmy bądź nazwy z dodatkami, numeru rejestracyjnego i siedziby, rejestracji w rejestrze spółek (lub rejestrze handlowym), bądź osoby reprezentującej podmiot prawny. Przykładowo, prostego linka odsyłającego adresata do Twojej witryny nie można uznać za wystarczającą identyfikację. Nie można ukrywać ani maskować tożsamości nadawcy.

  3. Prosty sposób na odmowę otrzymywania komunikacji handlowej. Ten obowiązek można spełnić zawierając link do anulowania subskrypcji w treści e-maila.

    Musi on być zawarty w komunikacji handlowej, aby odbiorca mógł bezpośrednio użyć klikalnego linka. Jeśli komunikacja handlowa nie zawiera działającego linka do anulowania subskrypcji, narusza ona prawo i może skutkować ciężką grzywną.

    Od chwili otrzymania informacji o rezygnacji, nie wolno wysyłać dalszej komunikacji handlowej. Konieczne jest prowadzenie listy kontaktów przechowującej dane kontaktowe osób, które odmówiły otrzymywania komunikacji handlowej oraz wykluczenie tych osób z wszelkich późniejszych mailingów.

Można również zostać ukaranym grzywną za wysyłanie komunikacji handlowej, która nie jest jasno i wyraźnie oznaczona jako komunikacja handlowa, ukrywa tożsamość nadawcy bądź nie zawiera linka do zakończenia komunikacji.

2. Najważniejsze linki

Na początek

Przed zaimportowaniem kontaktów zalecamy przeczytać Kodeks Użytkowania Ecomail. Dla wydajnego i prostego zarządzania kontaktami zalecamy pracę z pojedynczą listą kontaktów w aplikacji. I nie zapomnij, że musisz zweryfikować domenę nadawcy przed pierwszą dystrybucją, aby zapewnić dobrą dostarczalność.

Zbieranie nowych kontaktów

Jeśli pragniesz gromadzić nowe kontakty na swojej witrynie lub e-sklepie, z którymi możesz się skontaktować drogą mailingu, możesz użyć prostego utworzenia formularza gromadzącego – uważaj jednak, formularz musi oznajmiać, że stanowi rejestrację mailingową i musi również zawierać link do Polityki Prywatności.

Jeśli używasz formularzy Ecomail do gromadzenia nowych odbiorców, masz również:

  • w ustawieniach listy kontaktów (sekcja ustawień rejestracji) masz opcję aktywacji podwójnej zgody, co pozwala Ci zweryfikować zarejestrowane adresy e-mail przy pomocy e-maila potwierdzającego (np. każdy, kto poda swój adres e-mail musi jeszcze potwierdzić go w e-mailu, który trafi do jego skrzynki odbiorczej zaraz po zarejestrowaniu się w formularzu); automatycznie eliminuje to pułapki na spam (fałszywe adresy e-mail) z bazy danych

Tworzenie kampanii e-mail

Jeśli potrzebujesz rady na temat tworzenia kampanii e-mail, udostępniamy Ci nasze wskazówki tworzenia kampanii oraz newslettery, a także rekomendacje antyspamowe, aby pomóc Ci unikać filtrów spamu od klientów e-mail.

Możesz również dodać informacje w e-mailu (zwykle w stopce) o tym, w jaki sposób uzyskałeś adres e-mail odbiorcy, bądź też powód i częstotliwość Twojego kontaktu.

3. Ecomail służy pomocą

Aplikacja powinna również Ci pomóc w zarządzaniu swoimi kontaktami. Ecomail automatycznie sortuje kontakty (na podstawie zachowania w kampanii) na:

  • kontakty aktywne: wszystkie kontakty, do których można dotrzeć w drodze mailingu (dlatego właśnie plan miesięczny oparty jest na liczbie kontaktów)

  • kontakty nieaktywne: kontakty, które nie będą już otrzymywać żadnych mailingów od aplikacji (anulowane subskrypcje, odrzucenia, niepotwierdzone lub zgłoszenia spam)

Profil kontaktowy również jest dostępny w Ecomail. Klikając adres e-mail wybranego kontaktu możesz ujrzeć wszystkie informacje przechowywane w aplikacji dla tego kontaktu. Obejmuje to informacje na temat źródła (np. w jaki sposób pozyskano kontakt) oraz czas rejestracji kontaktu (lub anulowania subskrypcji).

4. Jak przetwarzać dane

Jak należy postępować, aby mieć pewność, że dane naszych kontaktów w bazie nie są nieaktualne lub przechowywane nielegalnie, oraz jak długo możemy przetwarzać kontakty?

Czas przetwarzania dla każdego kontaktu zależy od segmentu towarów przez nas sprzedawanych. Możemy przechowywać kontakt, który od nas zakupił samochód jako aktywny w naszej bazie przez różny okres czasu, gdyż można się od niego spodziewać ponownego zakupu po dłuższym okresie czasu.

Przez krótszy okres czasu należy jednak przetwarzać dane kontaktów, które zakupiły od nas przykładowo t-shirt. To dlatego, że dla szybko rotujących towarów można założyć, że kupią je u nas dużo szybciej.

W tym przypadku najdłuższy czas przetwarzania dla kontaktu powinien wynosić 2 do 4 lat, nie więcej. Ten czas przetrzymywania kontaktów w swojej aktywnej bazie obliczamy od ostatniego czasu, kiedy otwarli nasz e-mail. Powinniśmy być w stanie mieć oko na długość czasu "trzymania" kontaktów w swej aktywnej bazie, oraz przestrzegać własną Politykę Przetwarzania Danych. Ecomail może Ci w tym pomóc. Jak to zatem zrobić?

1) Pracuj z segmentami

Jeśli od dłuższego czasu nie aktualizowałeś swojej bazy danych, a czas, przez który masz prawo trzymać kontakty w bazie już minął - utwórz segment tak zwanych martwych dusz, które postarasz się reaktywować ostatnią kampanią (np. wyjątkową zniżką). Jeśli nawet wówczas kontakty nie wykażą żadnej istotnej aktywności (kliknięcia, otwarcia, zakupy) ➡️ anuluj ich subskrypcje.

2) Ustaw automatyczne reaktywacje

Możesz tutaj naśladować kroki opisane w punkcie 1, jedyna różnica jest taka, że cały proces będzie zautomatyzowany. Skonfigurujesz automatyczne reaktywacje, niektóre kontakty zostaną reaktywowane dzięki automatyzacji, a te pozostałe – ich subskrypcja e-maili zostanie automatycznie anulowana.


Jeśli masz pytania, napisz do nas na [email protected]

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?