Wprowadzenie do segmentacji
Wysyłanie newsletterów do całej bazy kontaktów to już przeszłość. Dzięki informacjom, które posiadasz o użytkownikach (np. ich cechom lub zachowaniu w kampaniach), możesz dzielić kontakty na mniejsze grupy odbiorców i wysyłać im spersonalizowane wiadomości. Dzięki temu znacząco wpłyniesz na wskaźniki otwarć (open rate) oraz kliknięć (click rate) w wysyłanych e-mailach.
Spis treści:
Co to jest segment?
Mówiąc o segmencie, mamy na myśli węższy krąg (częściową grupę) kontaktów z Twojej bazy danych, który spełnia określone zasady wybrane podczas tworzenia segmentu.
⚠️ Segment to podgrupa całej listy kontaktów.
Całą swoją główną bazę danych możesz podzielić na kilka różnych segmentów zamiast przesyłać kontakty np. do oddzielnych list.
Może to być na przykład grupa kontaktów mieszkających wyłącznie w Pradze lub osób, które nigdy nie otworzyły żadnej Twojej kampanii – wszystko zależy od Twoich potrzeb. Stworzone segmenty (podgrupy) umożliwiają wysyłanie spersonalizowanych wiadomości, zamiast jednego ogólnego komunikatu dla całej listy.
Ważne jest, aby pamiętać, że segment tworzysz na podstawie informacji, które posiadasz o swoich kontaktach z przeszłości (np. imię, miasto, kraj, wewnętrzne informacje zapisane w niestandardowych polach, aktywność użytkowników w kampaniach, zakupy itp.).
Możesz jednak również zbierać informacje zwrotne od użytkowników, korzystając z tzw. preferencji – możesz zapytać ich np. o częstotliwość otrzymywania wiadomości lub o preferowany rodzaj treści. Dzięki temu kontakty zostaną podzielone na różne grupy preferencyjne. Możesz wykorzystać te informacje do dalszego segmentowania kontaktów. Tworzeniu i ustawianiu preferencji poświęciliśmy osobny artykuł.
Segmentację można podzielić na podstawową i zaawansowaną. Podział ten zależy od rodzaju danych wykorzystywanych w segmentacji:
- Podstawowa segmentacja obejmuje podstawowe cechy kontaktów i własne pola.
- Zaawansowana segmentacja jest przeznaczona głównie dla właścicieli e-commerce lub osób analizujących zachowania użytkowników na stronie internetowej.
Dlaczego tworzyć segmenty?
Siła segmentacji polega na tym, że dzięki niej możesz lepiej zarządzać swoją bazą danych, poprawić statystyki e-mailingu oraz zwiększyć zaangażowanie kontaktów w Twoich kampaniach (otwarcia, kliknięcia, a nawet konwersje). Jeśli do segmentu dodasz także spersonalizowaną treść, jesteś na najlepszej drodze do jeszcze lepszych wyników kampanii i większej aktywności użytkowników.
Wyróżnij się na tle konkurencji, maksymalnie wykorzystując dane, które posiadasz o swoich kontaktach, i twórz jak najbardziej trafne komunikaty.
Jak segmentacja wygląda w praktyce?
Wyobraź sobie, że organizujesz kursy edukacyjne. W Twoim systemie oraz w Ecomailu masz informacje o tym, kto uczestniczył w jakim kursie i w jakim mieście.
Dzięki temu możesz wysłać użytkownikom informację o nowym kursie odbywającym się w ich mieście lub w miejscu, gdzie ostatnio uczestniczyli w kursie. Zwiększa to prawdopodobieństwo kolejnego zakupu – w porównaniu do sytuacji, gdybyś wysłał ogólne powiadomienie do wszystkich odbiorców, bez uwzględnienia wcześniejszych danych. Uczestnicy z Katowic raczej nie będą zainteresowani kursami odbywającymi się w Warszawie.
Ogólne powiadomienie możesz wysłać np. do segmentu użytkowników w Twojej bazie, którzy jeszcze nigdy nie uczestniczyli w żadnym kursie, a więc nie masz informacji o tym, które miasto jest dla nich najdogodniejsze.
W podobny sposób możesz segmentować użytkowników na podstawie informacji o zakupionych kursach. Osobom, które już uczestniczyły w danym kursie, możesz zaproponować kurs uzupełniający lub bardziej zaawansowany.
Segmentacja pozwala również regularnie redukować bazę danych o nieaktywne kontakty. Zalecamy koncentrowanie się przede wszystkim na aktywnych użytkownikach zamiast na nieaktywnych (tych ostatnich można spróbować odzyskać poprzez tzw. kampanię reaktywacyjną). Wielokrotne wysyłanie wiadomości do tzw. „martwych dusz” (czyli kontaktów, które od dłuższego czasu nie wykazują żadnej aktywności) może negatywnie wpłynąć na Twoją reputację jako nadawcy i obniżyć dostarczalność kampanii.
Segment nieaktywnych kontaktów możesz jednym kliknięciem wypisać z bazy danych.
Jak utworzyć segmenty?
Zanim przystąpisz do segmentacji, konieczne jest określenie, jakie wiadomości planujesz wysyłać i jaki jest ich cel. Na tej podstawie zdecyduj, do których segmentów odbiorców skierujesz swoje komunikaty. Jeśli natomiast wiesz, które kontakty nie powinny znaleźć się wśród odbiorców, możesz je tzw. wykluczyć z segmentu.
Następnie możesz przejść do tworzenia segmentów. Segmenty w aplikacji tworzy się w wybranej liście kontaktów. Dla łatwiejszego i bezpieczniejszego zarządzania kontaktami zalecamy pracę w Ecomailu wyłącznie z jedną listą kontaktów. Więcej o tym, dlaczego i w jakich przypadkach warto korzystać z kilku list, dowiesz się tutaj.
Jak utworzyć segment?
Przejdź do zakładki Kontakty –> Wybierz listę kontaktów (w tym przypadku Lista pierwsza) –> Przejdź do zakładki Segmenty:
Ustaw segment według własnych potrzeb.
Lub wybierz spośród Najpopularniejszych segmentów. W ofercie znajdziesz 6 podstawowych oraz 6 zaawansowanych gotowych segmentów.
Segment można nazwać w dowolny sposób, ale zalecamy wybranie nazwy, która wyraźnie wskazuje, które kontakty się w nim znajdują.
💡 Segment wystarczy utworzyć tylko raz. Segmenty aktualizują się automatycznie w czasie, dlatego gdy kontakt spełni określone kryterium (np. otworzy e-mail w kampanii), zostanie do niego dodany samoczynnie. Nie ma potrzeby ręcznego ani późniejszego dodawania kontaktów do segmentu.
Liczba kontaktów jest przybliżona dla większych baz danych. Jeśli chcesz poznać dokładną liczbę kontaktów w segmencie, wyeksportuj kontakty.
Segmentować można według:
cech kontaktu (imię, nazwisko, miasto, adres, rok urodzenia, płeć, data zapisu, rating, notatka w szczegółach kontaktu itp.)
etykiet
własnych cech kontaktu (np. ilość punktów lojalnościowych, klient (nie)ma psa/kota, ...)
preferencji
zachowania w kampanii
zachowania w automatyzacjach
zachowania na stronie
Aby móc korzystać z zaawansowanej segmentacji i segmentować na przykład według Zachowania użytkownika na stronie, konieczne jest wdrożenie kodu śledzenia oraz posiadanie abonamentu Marketer.
Najczęściej zadawane pytania
Jak mogę wysłać kampanię do danego segmentu?
W pierwszym kroku tworzenia kampanii wystarczy wybrać dany Segment zamiast całej listy kontaktów:
⚠️ Kampanię można wysłać tylko do jednego wybranego segmentu. Jeśli chcesz wysłać kampanię do kilku segmentów jednocześnie, musisz utworzyć w swojej bazie jeden segment, który będzie zawierał warunki wszystkich wybranych segmentów.
Jest to konieczne, ponieważ wysyłając kampanię do wielu segmentów naraz, mogłaby wystąpić sytuacja, w której dany kontakt znajduje się w kilku segmentach jednocześnie i otrzymałby kampanię tyle razy, w ilu segmentach się znajduje.
Jak mogę zbierać informacje o swoich odbiorcach?
Zasadą wysokiej jakości e-mailingu są wszystkie dane w jednym miejscu. Dlatego postaraj się umieścić w Ecomail jak najwięcej informacji o kliencie.
Informacje o swoich kontaktach możesz pozyskiwać za pomocą formularzy Ecomail, które umieścisz na swojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych.
Oprócz adresu e-mail może to być imię i nazwisko, data urodzenia, a nawet niektóre dane osobowe.
Bardzo cenne jest także, jeśli znasz preferencje subskrybenta. Jeśli wiesz, że interesuje go np. piłka nożna, a nie siatkówka, i ma on psa.
Informacje możesz też zbierać z zamówień (dane dostawy, co i w jakiej kategorii kupił klient, za ile pieniędzy i kiedy to było).
Po dodaniu kodu śledzenia do witryny, do kontaktów również są zapisywane informacje o tym, które konkretne strony Twej witryny odwiedzili.
Istnieje naprawdę wiele opcji segmentacji.
Zależy to na tym, które segmenty są odpowiednie dla Twojej działalności.
❓
Masz pytanie? Napisz do nas na [email protected]