Jeśli chcesz zintegrować swój e‑sklep, CRM lub inny system z Ecomailem, w tym artykule dowiesz się, co należy skonfigurować, aby połączyć systemy, oraz jakie dane możesz wykorzystać do integracji.
Do pracy z integracjami wymagane jest posiadanie konta w planie MARKETER.
Podsumowanie ustawień integracji
Co znajdziesz w instrukcji pomocy:
przez kod śledzący
przez API
Jakie dane można przesyłać do Ecomailu
Ecomail udostępnia otwarte API, które umożliwia przesyłanie z Twojego systemu informacji kontaktowych o klientach oraz danych dotyczących ich zachowań zakupowych (porzucone koszyki, zamówienia, ostatnio przeglądane produkty, ...). Dostępny jest również kod śledzący, który pozwala monitorować ruch na stronie, a także umożliwia skonfigurowanie śledzenia porzuconych koszyków czy ostatnio przeglądanych produktów. Poniżej znajdziesz poszczególne funkcje, które można przesyłać do Ecomailu.
W tabelce znajdziesz wszystkie dostępne możliwości i funkcje oraz sposoby, w jakie można przesyłać te informacje do Ecomailu:
Funkcja | API | Kod śledzący |
Rejestracja nowego kontaktu | TAK | NIE |
Aktualizacja kontaktu | TAK | NIE |
Śledzenie ruchu na stronie | NIE | TAK |
Porzucony koszyk | TAK | TAK |
Przeglądany produkt | TAK | TAK |
Manualne śledzenie | NIE | TAK |
Zamówienia (transakcje) | TAK | TAK |
Własne zdarzenia | TAK | TAK |
Przesyłanie nowych kontaktów do Ecomailu / aktualizacja istniejących
Nowe kontakty należy przesyłać do Ecomailu za pomocą API / webhooków / formularzy. API umożliwia regularną aktualizację kontaktów oraz uzupełnianie ich o wszystkie potrzebne dane.
👉 API do pracy z Ecomailem
👉 Przesyłanie kontaktów z formularzy utworzonych w Ecomailu lub z własnego formularza
Kontakty można również zaimportować do Ecomailu ręcznie – poprzez zbiorczy import.
Śledzenie ruchu klientów na Twojej stronie
Jeśli prowadzisz e‑sklep i chcesz śledzić ruch klientów na stronie, musisz umieścić kod śledzący w źródle strony internetowej. Kod śledzący monitoruje oznaczone kontakty (na podstawie wartości ecmid) i przesyła dane do Ecomailu, przypisując je do konkretnego kontaktu.
Ręczne ustawienie identyfikatora użytkownika do śledzenia
Jeśli korzystasz z kodu śledzącego do monitorowania klientów na stronie, podstawowym sposobem „śledzenia” użytkownika jest kliknięcie w link w e-mailu. Możesz jednak przyspieszyć ten proces, ręcznie oznaczając użytkownika – na przykład za pomocą adresu e-mail, na który jest zalogowany.
Śledzenie transakcji
Do Ecomailu można przesyłać informacje o zamówieniach, które następnie można wykorzystać do segmentacji lub tworzenia automatyzacji. Możliwe jest również przesyłanie zamówień historycznych przypisanych do kontaktów z historią transakcji.
Zamówienia możesz przesłać za pomocą:
👉 API
👉 Kodu śledzącego
W Ecomailu możesz pracować z automatyzacjami (np. Rok od pierwszego zakupu), które uruchamiają się automatycznie, gdy tylko zostanie zarejestrowane zdarzenie zakupu.
💡 TIP: Waluta widoczna przy zakupie w szczegółach kontaktu nie odpowiada walucie Twojego sklepu internetowego?
Do Ecomailu przesyłana jest wyłącznie czysta wartość liczbową zakupów, a waluta zakupów/konwersji ustawiana jest globalnie dla całego konta w sekcji Zarządzanie kontem → Lokalizacja i bezpieczeństwo. Więcej informacji znajdziesz w tym artykule.
Śledzenie zawartości koszyka
Jeśli chcesz wysyłać przypomnienia o porzuconych koszykach do odwiedzających Twój e‑sklep, możesz skonfigurować przesył danych za pomocą:
W Ecomailu możesz dla tych zdarzeń ustawić automatyzację, która będzie wysyłać kontaktom wiadomości dotyczące porzuconego koszyka.
Śledzenie ostatnio przeglądanych produktów
Możesz również docierać do swoich klientów na podstawie produktów, które ostatnio oglądali na Twojej stronie. Informacje o ostatnio przeglądanych produktach można przypisywać do kontaktu za pomocą JavaScriptu, ale również przez API/transactions. Jak ustawić automatyzację, opisujemy w tym artykule.
E-maile transakcyjne
Potrzebujesz wysyłać kontaktom potwierdzenia zamówień lub informacje o zmianach systemowych w Twoim systemie? Do indywidualnej komunikacji informacyjnej (one-to-one) możesz wykorzystać funkcję e-maili transakcyjnych, które można skonfigurować za pomocą API.
Webhooki
Jeśli chcesz, aby informacje o kontaktach i ich aktywnościach były synchronizowane dwukierunkowo – również z Twoim e‑sklepem/systemem – pomocne będą webhooki. Dzięki nim możesz m.in. sprawdzić, czy kontakt wypisał się z kampanii, kliknął w link, itd. Dostępne webhooki:
👉 Zmiana statusu kontaktu
Własne zdarzenia
Jeśli pracujesz z niestandardowymi scenariuszami i potrzebujesz większej elastyczności, możesz przesyłać własne zdarzenia – zarówno przez API, jak i przez JavaScript.
Na podstawie własnych zdarzeń można również uruchamiać automatyzacje.
Możliwość pracy z XML feedami
Do Ecomailu możesz importować feedy produktowe (np. Heureka), feedy danych oraz RSS za pomocą XML. Każdy z nich można wykorzystać do dynamicznej personalizacji newsletterów i automatyzacji.
👉 Feedy danych
👉 Feedy RSS
Testowanie integracji
a. Konfiguracja przez kod śledzący
Do adresu URL dodaj następujący ciąg znaków i zastąp go adresem e‑mail, który znajduje się na Twojej liście kontaktów: ?ecmid=[email protected] (np. [email protected])
W konsoli przeglądarki (np. w Google Chrome: Narzędzia dla programistów → F12 → Console) uruchom następujący snippet, zastępując adresem e‑mail:
window.ecotrack('setUserId', '[email protected]');
window.ecotrack('trackPageView');
Możliwe jest też kliknięcie w oznaczony link w jednym z wysłanych newsletterów.
b. Konfiguracja przez API
Jeśli integracja odbywa się przez API, dane nie będą przesyłane podczas śledzenia, lecz zazwyczaj podczas rejestracji lub logowania kontaktu. Aby przesłać dane z API, konieczna jest znajomość adresu e‑mail, aby powiązać dane z odpowiednim kontaktem. Najpierw należy się zalogować lub skonsultować z programistą, by ustalić, kiedy dokładnie następuje przesył przez API.
Lista dostępnych integracji
W Ecomailu możesz korzystać z gotowych integracji. Ich listę oraz instrukcje uruchomienia znajdziesz w naszej pomocy:
❓
Masz pytania? Napisz do nas na chacie lub na [email protected].