Przejdź do głównej zawartości
Wszystkie kolekcjeJak przygotować szablon wiadomości - edytor Drag&Drop
Jak pracować z interaktywnym kreatorem szablonów
Jak pracować z interaktywnym kreatorem szablonów

Jak stworzyć fascynujący newsletter w naszym interaktywnym kreatorze szablonów i jak korzystać ze wszystkich jego funkcji.

Kateřina Irová avatar
Napisane przez Kateřina Irová
Zaktualizowano ponad tydzień temu

W niniejszym artykule przedstawimy kreator szablonów Ecomail oraz wyjaśnimy kilka podstawowych zasad pracy z szablonami.

W Ecomailu masz możliwość korzystania z gotowych szablonów, możesz też stworzyć własny szablon od podstaw. Nie masz wystarczająco dużo czasu na stworzenie szablonu? Nie wahaj się i zamów niestandardowy szablon wykonany przez naszych specjalistów marketingowych. Aby dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami pod adresem [email protected].

W niniejszym artykule znajdziesz:


1. Bloki i treść szablonów

Podstawowymi komponentami naszych szablonów są bloki (czyli inaczej struktury), oraz treść. Każdy szablon składa się z kilku bloków, a każdy z bloków zawiera indywidualne treści.

Podstawowa różnica pomiędzy typami bloków tkwi w liczbie kolumn w nich zawartych. Blok może zawierać jedną, dwie, trzy lub cztery kolumny. Możesz usuwać lub dodawać konkretne bloki klikając w zakładkę "struktura" i wybierając typ bloku. Aby dodać blok, przeciągnij go w dowolne miejsce na szablonie.

Zalecamy budować szablon przy użyciu kilku bloków. Układ, w którym cała treść szablonu zawiera się tylko w jednym czy dwóch blokach może skutkować wadliwym wyświetlaniem newslettera, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Rozwiązaniem tego problemu może być podzielenie treści szablonu na więcej bloków.

Funkcjonowanie bloków jest podobne do tabel.

Jeśli treść ma być wyrównana w stosunku do siebie, można to łatwo osiągnąć, dzieląc ją na mniejsze bloki i wyraźnie deklarując w szablonie, że przykładowo na urządzeniu mobilnym tekst w blokach powinien być wyświetlany jeden pod drugim.

Następnie możesz wstawiać do kolumn treści, takie jak tekst, grafika, przycisk, odstęp, ikony mediów społecznościowych, wideo, produkty, GIF, treść dynamiczna, a nawet kod. Kliknij zakładkę "Zawartość", po czym dodaj wybraną treść do szablonu przeciągając ją na wybraną kolumnę bloku.


2. Gotowe bloki

Możesz również skorzystać z gotowych bloków, co może znacząco przyspieszyć proces tworzenia szablonu. Rzecz jasna możesz spersonalizować każdy blok zgodnie z motywem swojego newslettera. Możesz również niezależnie przesuwać bloki oraz treści w obrębie swojego szablonu.


3. Zapisane bloki

Możesz również zapisywać własne bloki, a następnie umieszczać je w innych swoich szablonach. Ułatwi Ci to pracę nad tworzeniem tych samych elementów oraz szybsze tworzenie szablonu.

Wystarczy zapisać blok klikając na ikonę, która pojawi się po kliknięciu w blok.

Następnie pojawi się okienko, do którego możesz wprowadzić nazwę zapisywanego bloku. Podczas tworzenia kampanii w przyszłości wystarczy, że przeciągniesz zapisany blok na szablon, tak jak dowolną inną treść.


4. Podstawowe ustawienia szablonów

W zakładce "Ustawienia" możesz ustawić preheader, kolor tła, przycisków, bloków i linków. Możesz tutaj również zaprogramować indywidualne typy tekstu, takie jak 3 typy nagłówków, tekst zwykły i tekst przycisku (kolor, rozmiar i czcionka tekstu). Ostatnią częścią ustawień są tutaj cztery warianty linii oddzielających tekst.


5. Praca z blokami, zmiana szerokości lub koloru bloków

Jeśli klikniesz poza treścią bloku, przejdziesz do jego edycji. Możesz również przesunąć blok przeciągając go.

Za pomocą dwóch ikon w lewym dolnym rogu możesz skopiować blok lub go usunąć.

W panelu po lewej możesz wówczas ustawić:

  • liczbę kolumn w bloku

  • układ (blok rozciągnięty poza krawędzie, albo węższy blok)

  • szerokość od góry i dołu (regulacja wysokości bloku)

  • kolor tła (widoczny w przypadku węższego bloku lub w przypadku braku grafiki tła)

  • grafika tła (można usunąć grafikę i zastąpić ją swoją własną lub po prostu użyć koloru tła)


6. Praca z treścią

Praca z blokami treści jest łatwa. Wystarczy kliknąć w blok treści, który chcesz edytować. Większość działań wykonywana jest albo bezpośrednio w szablonie, albo w panelu po lewej w zakładce edycji bloku.


Blok tekstu

Wystarczy kliknąć bezpośrednio w tekst, który chcesz edytować i wpisać, co chcesz. Możesz dokonać podstawowej edycji tekstu używając listwy narzędzi (nachylenie, pogrubienie, rozmiar czcionki, kolor czcionki, dodanie linka, listy itp.). Aby przeskoczyć do nowego akapitu, użyj klawisza Enter.

Jeśli chcesz dodać link do anulowania subskrypcji, link do wersji online lub merge tagi, wystarczy skopiować merge tag bezpośrednio do pola tekstowego. Tekst wstawiony w miejsce merge tagu będzie miał to samo formatowanie, co formatowanie merge tagu w szablonie.

W panelu po lewej możesz ustawić podstawowe właściwości tekstu, takie jak czcionka, kolor, wyrównanie do góry i do dołu, bądź odległość kolumn od krawędzi.


Grafika

Aby wstawić grafikę do szablonu, należy przesunąć ją bezpośrednio na szablon i wybrać "Prześlij nowy obraz" w panelu po lewej. Grafikę możesz "edytować" przy pomocy naszego edytora graficznego. Możesz również ustawić link do kliknięcia w grafikę, szerokość grafiki, jej rozmiar, wyrównanie do lewej, prawej lub środka, a także wcięcie.

Nie zapomnij ustawić tekstu alternatywnego, który pojawi się, gdy ktoś nie ma ustawionego automatycznego ładowania obrazów w swojej skrzynce odbiorczej.

Grafiki można przesyłać w formacie JPEG lub PNG i maksymalnym rozmiarze 2 MB oraz maksymalnej szerokości 600 pikseli, ponieważ u większości odbiorców większe niż 600 pikseli nie otworzą się poprawnie.

Jeśli chcesz skorzystać z grafiki, którą już wcześniej gdzieś przesłałeś, przykładowo na swoją stronę internetową, możesz wstawić link do grafiki w polu źródłowe URL / Grafika dynamiczna. Może się to również przydać, jeśli regularnie coś zmieniasz, przykładowo aktualną datę. Nie musisz wtedy zmieniać każdego szablonu manualnie, link dynamiczny zrobi to za ciebie.


GIF

Aby wstawić animowany obraz GIF, poszukaj wymaganej grafiki na serwisie Giphy, lub skorzystaj z własnego źródła.


Przycisk

Dla przycisku można ustawiać tekst, link, wyrównanie, okrągłe lub kwadratowe krawędzie, kolor przycisku, kolor tekstu, rozmiar czcionki oraz wcięcie.


Media społecznościowe

W obrębie tego bloku treści możesz wstawić ikony mediów społecznościowych. Możesz wybrać, które sieci społecznościowe chcesz uwzględnić w newsletterze (Facebook, Twitter, LinkedIn i inne).

Ikony dodajesz przy użyciu "Dodaj kolejną", a usuwasz klikając "kosz" obok ikony. W zakładce "styl ikony" możliwy jest wybór wyglądu ikony - kwadratowa, okrągła itp. Aby dodać link do każdej ikony w "Ustawienia sieciowe", kliknij przycisk edycji, po czym wstaw pożądany link.


Wideo

Funkcja wideo pozwala wstawiać link do wideo bezpośrednio do szablonu (np. w serwisie YouTube lub Vimeo) wraz z automatycznym ładowaniem wstępnej grafiki. Wideo nie jest wysyłane w newsletterze, taki e-mail byłby zbyt duży. Tylko grafika odsyłająca po kliknięciu do wideo jest przesyłana do strony web. Możesz zmieniać rozmiar podglądu i wcięcie.


Odstęp

Jeśli potrzebujesz większej odległości między elementami treści, możesz wstawić odstęp pionowy. Wysokość odstępu również można regulować. Możesz też wstawić odstęp w bloku z wieloma kolumnami i przesuwać inne treści w górę lub w dół.


Separator

Jest to element graficzny (linia), który stosowany jest do oddzielania poszczególnych treści w szablonie. Możesz ustawić kolor, wcięcie, grubość, styl (ciągły, przerywany, kropkowany) oraz wysokość separatora.


Kod własny (HTML)

Do każdego szablonu możesz również wstawić swój własny kod HTML. Jest to jednak funkcja, którą polecamy bardziej zaawansowanym użytkownikom.

Po dodaniu swojego własnego kodu pełna funkcjonalność nie jest gwarantowana. Zwłaszcza skrypty mogą nie działać w skrzynkach klienckich, gdyż często zawierają one złośliwe treści i na ogół są blokowane. W związku z tym zalecamy w ogóle nie dodawać swoich własnych skryptów, aby uniknąć degradacji reputacji swojej domeny.


Produkty

Do szablonów można wstawiać również pliki produktowe przy użyciu pliku XML. Plik XML jest to plik danych stosowany do eksportowania towarów oraz wszelkich niezbędnych informacji dodatkowych do porównywarek cen (Heureka, Zbozi.cz, Google Merchants). W naszym przypadku, dzięki plikowi XML, przesyłasz produkty do systemu Ecomail, a następnie szybko i łatwo wstawiasz produkty do szablonów w edytorze interaktywnym.

W tej chwili przygotowujemy dla was funkcję dynamicznego bloku produktów, która zaproponuje klientom produkty, którymi byli oni zainteresowani w przeszłości, bądź produkty podobne lub powiązane z nimi.


Treści dynamiczne

Jeśli na swoim koncie masz wgrany plik danych, możesz używać treści dynamicznych. Dla danej treści wystarczy wybrać odpowiedni plik danych i ustawić identyfikator (np. e-mail) oraz klucz – czyli treść, która będzie wstawiana z pliku danych.


Karuzela

Dzięki karuzeli możesz wstawić galerię wielu grafik, które mogą zobaczyć Twoi odbiorcy. Do karuzeli możesz dodać maksymalnie pięć obrazków.

Karuzela będzie wyglądała w skrzynce odbiorcy w sposób następujący:

Podobnie jak w innych blokach, menu po lewej zawiera ustawienia karuzeli takie, jak widoczność miniatur, styl i rozmiar strzałek do przewijania grafik, wcięcie oraz wygląd grafik po najechaniu myszą.

⚠️ Strzałki nie będą widoczne w wiadomościach wyświetlanych w skrzynkach, które nie obsługują funkcji strzałek w Karuzeli. Nie odbiera to jednak możliwości przełączania się między obrazkami poprzez kliknięcie w daną grafikę.

W razie jakichkolwiek dalszych pytań odnośnie naszego kreatora szablonów, możesz skontaktować się z nami pod adresem [email protected].

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?