W tym artykule znajdziesz:
Integracja Ecomail z Prestashop
1. Funkcje modułu Ecomail
Synchronizacja nowych i historycznych kontaktów
Kontakty zostaną przeniesione wraz ze źródłem Prestashop
Osoby, które wyraziły zgodę na newsletter, otrzymują etykietę prestashop_newsletter
Wybór listy kontaktów, do której będą synchronizowane kontakty
Przeniesienie wersji językowej strony, na której kontakt dokonuje zakupu
Własne pole PRESTA_LANGUAGE
Możliwość wyboru danych podczas synchronizacji kontaktów
Przeniesienie grupy klientów w formie etykiet
Status połączenia wtyczki z systemem Ecomail
Tłumaczenie na język angielski zgodnie z ustawieniami Prestashop
Obsługa multishopów
Śledzenie zamówień (tylko dla planu Marketer)
Wstawienie kodu śledzącego aktywność użytkowników na stronie (tylko dla planu Marketer)
Ręczne śledzenie użytkownika podczas logowania (tylko dla planu Marketer)
Śledzenie zawartości koszyka w celu automatyzacji porzuconego koszyka (tylko dla planu Marketer, przesyłanie odbywa się przez API, tylko dla zalogowanych użytkowników)
Synchronizacja podstawowych danych z zamówienia do kontaktu (tylko dla planu Marketer)
Śledzenie ostatnio przeglądanych produktów (tylko dla planu Marketer)
Wtyczka Prestashop przeznaczona dla Prestashop w wersji 1.7 – 9.0 i PHP 7.1 i wyższe.
Od wersji 1.9.702 porzucony koszyk jest przesyłany przez API.
Oznacza to, że nie dochodzi już do przepełnienia ciasteczek ani problemów z działaniem zamówień/koszyka. Należy jednak pamiętać, że kontakt musi być zalogowany w Twoim sklepie, aby koszyk danego użytkownika mógł zostać przesłany do Ecomail.
2. Jak zainstalować wtyczkę
Preferujesz film instruktażowy? [5 min]
W panelu administracyjnym Prestashop kliknij Moduły –> Marketplace.
Wyszukaj "Ecomail" i zainstaluj daną wtyczkę.
Po zainstalowaniu wtyczki kliknij "Konfiguracja".
Jako pierwsze wprowadź swój klucz API (możesz go znaleźć w panelu administracyjnym Ecomail w zakładce Zarządzaj kontem –> Dla deweloperów).
Zapisz ustawienia.
Następnie wybierz listę kontaktów, którą masz utworzoną w Ecomailu i do której chcesz, aby synchronizowały się kontakty z Prestashopu.
💡 O ile jeszcze nie utworzyłeś listy, zrób tak teraz (Aplikacja –> Kontakty –> Nowa lista kontaktów). Jeśli dopiero ją utworzyłeś, połączenie z nią może potrwać do 30 minut.W konfiguracji wtyczki ustaw opcje (TAK/NIE) zgodnie ze swoimi preferencjami.
Zapisz ustawienia. Kliknięcie przycisku Zapisz rozpocznie synchronizację danych. Poczekaj, aż strona załaduje się ponownie. Powinieneś zobaczyć następujący komunikat:
⚠️ W niektórych sklepach internetowych może wystąpić problem z synchronizacją danych historycznych. Powodem jest brak autoryzacji.
Aby wtyczka działała poprawnie, sprawdź plik .htaccess (dostępny na stronie How to Regenerate Prestashop htaccess Step by Step – ClassyDevs).
W pliku wyszukaj linię:
SetEnvIf Authorization "(.*)" HTTP_AUTHORIZATION=$1
Jeżeli ta linia jest nieobecna, dodaj ją ręcznie. Następnie możesz ponownie zapisać integrację.
3. Ustawienia śledzenia użytkowników i przeglądanych produktów
Funkcja dostępna tylko dla użytkowników w planie Marketer.
Śledzenie użytkowników pozwala zbierać informacje o ruchu klientów na stronie. Dzięki temu możesz reagować na przeglądanie konkretnych stron lub produktów oraz personalizować swoje mailingi.
Jak to zrobić?
Wprowadź w polu appId swój identyfikator z Ecomailu (jest to nazwa Twojego konta, którą widzisz bezpośrednio w URL – np. konto mujobchod.ecomailapp.cz
ma appId
równy mujobchod
) i kliknij przycisk Zapisz.
Dzięki temu krokowi ustawisz śledzenie kontaktów, które jest niezbędne do monitorowania zachowań użytkowników na stronie.
Aby móc śledzić, jakie produkty przeglądają Twoi klienci, prześlij feed produktowy do swojego konta Ecomail. Przejdź do sekcji Więcej –> Feedy produktowe –> Dodaj feed produktowy.
Gdy integracja zacznie automatycznie przesyłać informacje o przeglądanych produktach do Ecomailu, możesz ustawić personalizowaną automatyzację. W scenariuszu możesz wykorzystać merge tagi, aby wyświetlać ostatnio przeglądane produkty. Więcej informacji znajdziesz w tym artykule.
4. Ustawienie formularza do zbierania kontaktów
ℹ️ Ten krok jest opcjonalny. Dzięki formularzom możesz rozszerzyć swoją bazę danych.
W Ecomailu możesz stworzyć formularz do zbierania kontaktów i łatwo go umieścić na swojej stronie. Formularz pozwoli Ci zbierać nowe kontakty i rozbudować bazę danych. Wystarczy wprowadzić dane z Ecomailu w ustawieniach wtyczki:
Jak to zrobić?
Utwórz formularz do zbierania kontaktów w Ecomailu (zgodnie z tym przewodnikiem).
Kliknij „Użyj formularza”.
Skopiuj parametr js.id.
Wklej go w wtyczce PrestaShop.
W drugim polu wprowadź ID konta w Ecomailu. Jest to nazwa Twojego konta, którą widzisz bezpośrednio w URL – np. konto
mojsklep.ecomailapp.pl
ma swoje appId równemojsklep
.Zapisz ustawienia.
5. Ustawienie webhooku
ℹ️ Ten krok jest opcjonalny. Dzięki webhookom z danymi z Ecomailu mogą pracować zewnętrzne aplikacje.
Jako ostatni krok ustaw webhook w wybranej liście kontaktów (w aplikacji Ecomail) na URL, który został wygenerowany przez wtyczkę i wyświetlony w pasku:
Wejdź teraz w aplikację Ecomail –> Kontakty.
Przy wybranej liście kontaktów kliknij "Ustawienia listy" – na samym dole znajdź Ustawienia webhooków, włącz przełącznik i wklej link z administracji Prestashop i kliknij "Zapisz zmiany".
Webhook zapewni Ci informacje zwrotne o kontaktach, które wypisały się z newsletterów Ecomail, do Prestashop.
Nie wiesz, czy wtyczka została poprawnie zainstalowana?
Wystarczy, że w Zarządzaniu modułami (Moduły –> Zarządzanie modułami) znajdziesz wtyczkę Ecomail i klikniesz przycisk Konfiguracja.
Na następnej stronie, w górnej części, zobaczysz komunikat dotyczący stanu połączenia wtyczki z Ecomail: Połączenie z Ecomail jest aktywne.
6. Jak pracować z wariantami językowymi
Od wersji 2.0.11 wtyczka dla Prestashop przekazuje również informację, na jakiej wersji językowej strony Twój klient dokonał zakupu.
Informację tę znajdziesz w szczegółach kontaktu w własnym polu o nazwie PRESTA_LANGUAGE. Język jest przekazywany w formie skrótu. Dla kontaktów z czeskiej wersji sklepu znajdziesz wartość "cs".
💡 TIP: Podziel swoich klientów według preferencji językowych dzięki automatyzacji, która po zapisaniu nowych kontaktów sprawdzi wartość w polu PRESTA_LANGUAGE i przypisze kontakt do odpowiedniej listy.
7. Multisklepy
Od wersji 2.0.26 wtyczka dla Prestashop obsługuje również pracę z multisklepami. Oznacza to, że możesz dla każdego sklepu ustawić:
indywidualny klucz API – dzięki temu każdy sklep może być połączony z osobnym kontem w Ecomailu (każde konto Ecomail posiada unikalny klucz API)
listę kontaktów w danym koncie Ecomail, do której mają być przesyłane kontakty
oraz inne specyficzne parametry.
Po zainstalowaniu wtyczki (patrz punkt 2) kliknij „Konfiguracja”. W górnej części strony znajdziesz rozwijane menu ze wszystkimi Twoimi sklepami z multisklepu. Wybierz sklep, dla którego chcesz wprowadzić ustawienia.
Po wyborze sklepu w sekcji „Konfiguracja” automatycznie zmieni się wartość określająca, dla którego sklepu aktualnie edytujesz ustawienia. Wtyczka automatycznie przełączy się w tryb tego sklepu. Dzięki temu możesz łatwo dostosować wtyczkę dla każdego ze swoich sklepów.
💡 Wskazówka: Masz w jednym koncie Ecomail załadowane kilka feedów produktowych dla różnych wersji językowych swojego e-sklepu (tj. wszystkie wersje językowe są połączone z jednym kontem Ecomail)?
Jeśli identyfikatory produktów (ID) są takie same we wszystkich feedach, skorzystaj z opcji określenia ID feedu bezpośrednio w ramach merge tagu w szablonie. Dzięki temu zapewnisz, że np. kontaktom z listy, w której znajdują się użytkownicy polskiej wersji e-sklepu, zostaną przesłane dane z polskiego feedu.
Aby wyszukać produkty w konkretnym feedzie, dodaj za nazwą tagu merge: __IDFEEDU (dwie podkreślniki i ID feedu).
Więcej informacji znajdziesz w tym artykule naszej pomocy.
8. Prestashop i ciasteczka (cookies)
❗ Uwaga ❗ |
W wrześniu 2021 r. zatwierdzono nowelizację ustawy o łączności elektronicznej, która nakłada na operatorów stron internetowych obowiązek przechowywania plików cookie wyłącznie za aktywną zgodą odwiedzających, ze skutkiem od 1 stycznia 2022 r. Jeśli nie masz tego rozwiązanego w swoim sklepie Prestashop, zalecamy wyłączenie funkcji takich jak: web tracking czy śledzenie zawartości koszyka. |
9. Grupy klientów w Prestashop
Jeżeli któryś kontakt w Twojej bazie zostanie przypisany do określonej grupy klientów w sklepie, informacja ta zostanie przesłana do Ecomail w formie tagu przypisanego do kontaktu.
Nazwa tagu odpowiada nazwie grupy klientów w Prestashop (np. Gość / Odwiedzający / Klient):
⚠️ Uwaga: Integracja dodaje tag tylko w przypadku dodania kontaktu do danej grupy.
Jeżeli kontakt zostanie usunięty z danej grupy klientów, odpowiadający mu tag w Ecomail pozostaje; tag nie jest aktualizowany nawet w momencie edycji grupy.
❓
Jeśli masz pytania, napisz do nas na [email protected]