Przejdź do głównej zawartości

Jak uniknąć oznaczenia „spam” i co oznaczają komunikaty „testu spamu”

Jak postępować i czego unikać przy tworzeniu newslettera, aby Twój e-mail nie trafił do folderu spam.

Weronika Bonczková avatar
Napisane przez Weronika Bonczková
Zaktualizowano w tym tygodniu

W tym artykule dowiesz się, co możesz zrobić, aby Twoje kampanie trafiały do skrzynki odbiorczej — a tym samym uniknęły folderu spam lub zwrotu z powodu potencjalnego uznania wiadomości za spam.

Jak uniknąć oznaczenia „spam” i co oznaczają komunikaty „testu spamu”

Spis treści:


Zarządzanie jakościową bazą kontaktów

Na dostarczalność kampanii i dobrą reputację Twojego mailingu – oprócz innych czynników – duży wpływ ma baza kontaktów i jej jakość. Zgodnie z prawem wysyłka jest dozwolona wyłącznie na adresy, które wcześniej wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych, lub na podstawie tzw. uzasadnionego interesu, czyli do Twoich aktywnych klientów. Więcej o RODO w e-mail marketingu przeczytasz w tym artykule.

Podczas zbierania nowych kontaktów zalecamy stosowanie tzw. procesu double opt-in, czyli podwójnego potwierdzenia nowego adresu. Dzięki temu do Twojej bazy trafią wyłącznie osoby faktycznie zainteresowane otrzymywaniem wiadomości, a jednocześnie unikniesz fałszywych lub nieaktywnych adresów (znanych np. jako „pułapki spamowe”).

Rekomendujemy również, aby w aplikacji utrzymywać jedną listę kontaktów – ułatwia to efektywne zarządzanie danymi.

W ramach jednej listy możesz segmentować kontakty na podstawie posiadanych informacji o odbiorcach. Dzięki temu wysyłki można kierować do konkretnych segmentów (węższych grup), a treść wiadomości lepiej personalizować.

Baza kontaktów (podobnie jak wyniki kampanii) powinna być regularnie weryfikowana, a nieaktywne adresy – wypisywane. Można to zrobić za pomocą segmentacji lub nawet zautomatyzować proces reaktywacji i wypisywania się nieaktywnych odbiorców.

Weryfikacja domeny

Zweryfikowana domena nadawcza to kolejny istotny element budujący wiarygodność i dobrą dostarczalność wiadomości. Sprawdzisz, czy Twoja domena jest już zweryfikowana, w swoim koncie w sekcji Zarządzaj kontem –> Domeny, klikając Kontrola ustawień.

Jeśli to możliwe, zalecamy – dla jeszcze większej wiarygodności oraz oddzielenia reputacji domen – zweryfikować i wykorzystywać do wysyłki tzw. domenę wysyłającą (bounce) (do wysyłki) oraz domenę śledzącą (do monitorowania kliknięć).

Treść kampanii i newslettera

Jeśli masz już zweryfikowaną domenę i sprawdzoną bazę kontaktów, czas skupić się na samym wyglądzie oraz treści kampanii, którą zamierzasz wysłać.

Przy tworzeniu kampanii zwróć uwagę na następujące elementy:

  • Adres nadawcy powinien pochodzić ze zweryfikowanej domeny.

  • W temacie wiadomości nie powinno być:

    • wykrzykników,

    • zapisu w całości wielkimi literami (CAPSLOCK),

    • innych elementów wywołujących poczucie pilności lub niestosownych, obraźliwych słów i fraz zachęcających do nieodpowiednich działań (np. „Podaj numer konta”).

  • Nie zalecamy używania emotikonów w temacie wiadomości; jeśli jednak zdecydujesz się ich użyć – rób to z umiarem.

Newsletter powinien także spełniać następujące warunki:

  • Prawidłowa proporcja obrazów do tekstu – co najmniej 60:40 (na korzyść tekstu). Serwery pocztowe i filtry antyspamowe przyznają ujemne punkty lub odrzucają newslettery zbudowane wyłącznie z obrazków, ponieważ treść graficzna jest trudniejsza do weryfikacji niż czysty tekst, a jej ładowanie trwa dłużej. Dlatego ważne jest, aby w newsletterze było więcej tekstu niż grafiki.
    💡 Pod obrazami zawsze umieszczaj tekst alternatywny (alt text) oraz linki.

  • Link do wersji online – umożliwia odbiorcy poprawne wyświetlenie wiadomości w przypadku, gdy z jakiegoś powodu e-mail nie zostanie prawidłowo załadowany. W gotowych szablonach Ecomail element ten jest dodawany automatycznie.

  • Logo firmy i krótkie wprowadzenie w nagłówku – aby przypomnieć odbiorcy, od kogo pochodzi wiadomość.

  • Informacja w stopce o powodzie wysyłki – wyjaśnij, dlaczego i na jakiej podstawie odbiorca otrzymuje newsletter (np. gdzie pozyskano jego adres).

  • Łatwo dostępny link do wypisania się – każdy newsletter musi zawierać link umożliwiający rezygnację z subskrypcji, a jego lokalizacja powinna być oczywista. W gotowych szablonach Ecomail jest on dodawany automatycznie.

Na przedostatnim etapie przygotowywania kampanii pamiętaj o przetestowaniu jej w tzw. teście spamu. Wyniki testu wskażą potencjalne problemy, nad którymi warto się zastanowić przed wysyłką. Zgodnie z zaleceniami warto wprowadzić odpowiednie poprawki, aby zwiększyć szanse na skuteczne dostarczenie wiadomości.

Najczęstsze komunikaty testu spamu

  • DKIM_VALID: dotyczy weryfikacji domeny. Jeśli domena jest poprawnie zweryfikowana, komunikat ma wyłącznie charakter informacyjny i można go zignorować.

  • FREEMAIL_FORGED_REPLYTO: w polu adresu do odpowiedzi używasz adresu z darmowej poczty (np. Gmail lub Onet). Nie wygląda to wiarygodnie dla serwerów pocztowych.

  • FROM_EXCESS_BASE: test jedynie informuje o występowaniu znaków diakrytycznych w polu „nazwa nadawcy”.

  • HTML_IMAGE_RATIO: nieprawidłowy stosunek obrazów do tekstu (obrazów jest więcej). Serwery pocztowe i filtry antyspamowe przyznają ujemne punkty lub odrzucają newslettery składające się wyłącznie z grafik, ponieważ ich treść jest trudniejsza do sprawdzenia, a ładowanie trwa dłużej (grafiki zwiększają rozmiar wiadomości).

  • URI_HEX: w newsletterze znajduje się link z bardzo długą sekwencją znaków szesnastkowych ([a–f] oraz [0–9]) po znaku specjalnym (np. #). Jeśli dodałeś film (np. z YouTube) lub korzystasz z merge tagów w linku, można ten komunikat zignorować.

  • RAZOR2_CF_RANGE / CHECK: usługa Razor wyszukuje wiadomości podobne do tych, które inni użytkownicy oznaczyli jako spam. Jeśli Twoja domena nie figuruje na czarnych listach, a inne elementy kampanii są w porządku, komunikat nie wymaga większej uwagi.

  • FUZZY_PRICES: testy spamu sprawdzają, czy nadawca nie próbuje ukryć określonych słów kluczowych w treści wiadomości. Przykładem może być słowo cena, które może pojawić się w wyniku przypadkowego połączenia innych wyrazów, np. "scenariusz". Wystarczy zmienić sformułowanie lub zapisać je inaczej.

Jeśli test spamu wyświetli komunikat, którego znaczenia nie rozumiesz, skontaktuj się z naszym działem wsparcia.

Dostępna jest także pełna lista komunikatów wraz z ich objaśnieniami.

Etyka e-mail marketingu

Nie zalecamy wysyłania newsletterów zbyt często, z powtarzającą się treścią, do tych samych kontaktów.

Jakiego rodzaju wiadomości planujesz wysyłać? Czy będą to regularne akcje promocyjne? Cotygodniowy biuletyn? Wykorzystaj informacje, które posiadasz o swoich odbiorcach, aby przygotować spersonalizowaną wysyłkę.

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-mail marketingiem, warto najpierw wysłać kilka kampanii z aplikacji, a następnie przeanalizować raporty wysyłek. Dzięki nim dowiesz się m.in., w jakich godzinach odbiorcy są najbardziej aktywni. Na podstawie tych wyników możesz lepiej zaplanować przyszłe wysyłki.

Ogólna zasada jest taka: nie należy wysyłać wiadomości codziennie (ani tym bardziej kilka razy dziennie) do całej bazy kontaktów. Takie działania są postrzegane jako praktyka spamowa.

Dlatego warto segmentować bazę na mniejsze grupy odbiorców i wysyłać im spersonalizowane kampanie. Więcej o segmentacji znajdziesz w naszym centrum pomocy.

Co zrobić, gdy newsletter trafia do folderu „Oferty” lub „Społeczności”?

Ponieważ z Ecomail wysyłasz wiadomości masowe, umieszczanie ich w takich folderach jest całkowicie normalne – to domyślne zachowanie dla wszystkich i próby obejścia tego systemu lub podszywania się pod e-mail transakcyjny są karane. Ważne jest, aby odróżniać folder „Oferty”/„Społeczności” od folderu spam — to właśnie folder „Oferty” lub „Społeczności” jest przeznaczony do komunikacji handlowej.

Zazwyczaj klienci poczty, po odpowiednio dużej aktywności odbiorcy (otwieranie wiadomości, klikanie w linki), zaczynają automatycznie przenosić e-maile do głównej skrzynki odbiorczej.

Uwaga – poszczególni dostawcy poczty (Onet, WP, Gmail itp.) oceniają wysyłkę według własnych algorytmów, a każdy z nich jest w różnym stopniu wrażliwy na określone elementy wiadomości. Jeśli zauważysz, że Twoje e-maile trafiają do folderu spam, a sprawdziłeś już wszystkie kwestie opisane powyżej, skontaktuj się z naszym działem wsparcia pod adresem [email protected], który chętnie pomoże Ci przeanalizować sytuację.

Webinar o dostarczalności

Chcesz dowiedzieć się więcej o dostarczalności wiadomości? Zobacz nasz webinar!👇



Masz pytanie? Napisz do nas na [email protected]


Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?